خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبرداد:

شیوع تب مالت در دام‌های استان/ مردم از شیر جوشانده استفاده کنند/ هشدار به دامداران برای مراقبت از دام‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۲۹۳

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شیوع بیماری تب مالت ( بروسلوز ) و ابتلای ۲۹ مورد مثبت ابتلای دام های این استان به این بیماری خبر داد و اظهار داشت:‌ تب مالت بیماری مشترک انسان و دام و بیماری خطرناکی است، اما با رعایت بهداشت می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، عبدالله بهمنش با اعلام این مطلب افزود: از یک هزار دام مشکوک در استان کهگیلویه و بویراحمد، تست بروسلوز (تب مالت) انجام شده، ۲۹ مورد مثبت اعلام شده است.

وی با تاکید براینکه این بیماری بیشتر کسانی که با دام سر و کار دارند را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت استان موارد مثبت را به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

بهمنش با اشاره به اینکه دام‌هایی که به این بیماری مبتلا شده اند باید ذبح شوند، خاطرنشان کرد: یکی از علائم مهم این بیماری سقط جنین در دام است.

مردم از شیر جوشانده استفاده کنند / دامداران مراقب باشند 

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ در سال گذشته، ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز و ۲۴ هزار راس گاو و گوساله در زمینه تب مالت واکسینه شده اند.

بهمنش، زمان اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها را از تیرماه و هم زمان با تامین واکسن تب مالت ذکر کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست از شیر جوشانده شده استفاده کنند و در صورت استفاده از گوشت قرمز گرم حتما ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

به گزارش ایلنا، تب مالت به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، بیماری هزار چهره نیز نامیده شده است.

گفتنی است که علائم تب مالت می تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین رفته و دوباره بازگردد و در برخی افراد، تب مالت می تواند مزمن باشد و علائم آن تا چند سال و حتی پس از درمان نیز ادامه یابد.

علائم و نشانه های بلند مدت این بیماری شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات است.

استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 2 میلیون راس دام دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز