خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویر احمد گزارش می دهد:

قطع صدها درخت بلوط کهنسال در «سی سخت » به بهانه جاده کشی/ نفس دنا زیر چکمه های آهنین لودرهای راهسازی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۵۶۵

پروژه چهار خطه سی سخت - یاسوج که عمری به قدمت ۱۰ سال دارد در سالیان اخیر با حرکت لاک‌پشتی مواجه است، پروژه‌ای که قرار بود جان تازه ای به جاده های استان ببخشد اکنون به دلیل قطع شدن درختان، نفس دنا را گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، جاده مواصلاتی سی‌سخت به یاسوج سال‌ها است که محل مناقشه دوستداران محیطزیست و هم‌چنین دولتمردان واقع‌شده و این روزها احداث جاده چهار بانده سی سخت نگرانیهای فراوانی را در جامعه ایجاد کرده است.

بنا بگفته کارشناسان در استان کهگیلویه و بویراحمد، درختان بلوط در شرایطی برای ایجاد این جاده مواصلاتی قطع شدند که ارزش اقتصادی هر اصله بلوط برای طبیعت  ۲۰۰ میلیون تومان است.

جاده‌کشی در انبوه‌ترین بخش جنگل‌های بلوط زاگرس در حالی انجام می‌شود که فعالان محیط‌زیست معتقدند این منطقه بار ترافیکی بالایی ندارد که نیاز به گسترش مسیر باشد و تنها کافی است به جای وسعت دادن به جاده، نقاط حادثه‌خیز آن را ایمن یا با طراحی پل‌های معلق مشکل را حل کنند. 

بنا برادعای کارشناسان منابع طبیعی، هر درخت حداقل پنج تن وزن دارد و مانع پخش شدن کربن در محیط‌زیست می‌شود و البته درختان بلوط زاگرس ذخایر ارزشمندی است که متأسفانه با این روند، نقش خود را در کنترل آلودگی هوا و جذب توریست از دست می‌دهد. از بین رفتن این درختان باعث تخریب خاک و راه افتادن روان‌آب‌ها با کوچک‌ترین بارندگی می‌شود اما به نظر می‌رسد در قبال تعریض ۳۰ کیلومتر از این جاده به جان خریدن این‌همه خسارات برای مدیران قابل توجیه است.

نیازی به احداث پروژه راهسازی  نبود

به گفته " امید سجادیان" دبیر شبکه تشکل‌های محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویر احمد، سال گذشته اعتراض‌ها منجر به توقف این پروژه شد. وی معتقد است: بخشی از این مسیر در دنای شرقی در اختیار سازمان محیط ‌زیست بوده و بخشی از آن مربوط به منابع طبیعی است  ولی اجازه قطع درخت به‌ هرحال جزو اختیارات منابع طبیعی است اما آنها مدعی هستند که هیچ مجوزی برای قطع درخت نداده‌اند.

این فعال محیط زیست بر این باور است که این جاده نیاز به تعریض نداشته و می‌شد با اقدامات ایمن‌سازی‌ نقاط حادثه‌خیز جلوی مرگ درختان بلوط را گرفت.

سجادیان گفت: این طرح در حالی اجرا می‌شود که مسیر یاسوج- سی‌سخت اصلا در رده جاده‌های پر رفت و آمد استان نیست و هیچ‌ زمانی گره ترافیکی نداشته حتی در زمان تعطیلات و شلوغی جاده هم ترافیک روان داشت و این نشان می‌دهد هیچ نیازی به یک جاده چهار بانده آن هم به قیمت تخریب این تعداد درخت وجود نداشت و تنها کافی بود چند نقطه حادثه‌خیز این جاده ایمن شود.

این فعال محیط‌زیست و دبیر انجمن مردم نهاد نهضت سبز زاگرس افزود: فاز دوم طرح چهاربانده کردن جاده یاسوج- سی‌سخت در  35  کیلومتر از انبوه‌ترین بخش جنگل‌های بلوط زاگرس بعد از مدتی توقف دوباره شروع شده و از زمان آغاز طرح تاکنون درختان بسیاری قطع شده است، از سویی آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که چوب این درختان قطع شده هم همگی به زغال تبدیل شده است.

مجوزی برای قطع درختان نداده ایم

جواد رحیمیان، رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم در این باره گفت: در مسیری که تحت نظارت ما است  یک درخت هم قطع نشده و ما هنوز مجوزی برای قطع درخت در محدوده خود نداده‌ایم ولی احتمالاً ۳۵۰ اصله درخت در محدوده بویراحمد برای پروژه باید قطع شود که البته در مورد قطع کردن این درختان یا کمیته فنی اداره کل یا سازمان جنگل‌ها تصمیم می‌گیرد.

وی گفت: این جنگل‌ها ۱۳ هزار سال سابقه حضور در زاگرس دارند و ارزش اکولوژیک درختان زاگرس بسیار بالا است.

رحیمیان بابیان اینکه نوع جنگل‌هایی که در محدوده روستای «ده برآفتاب» جایی که در آن جاده تعریضی عبور می‌کند به‌ اصطلاح ما جنگل‌شناسان، «دانه‌زاد» و از بذر به وجود آمده است ، اظهارداشت: این موضوع ارزش جنگل را چندین برابر می‌کند ضمن اینکه این جنگل‌ها جزو ذخایر ژنتیک است و باعث تثبیت کربن می‌شود.

برای قطع درختان این پروژه مجوز داریم

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با چه مجوزی نسبت به قطع درختان و احداث راه در مسیر سی‌سخت اقدام شده، بیان کرد: برای قطع درختان بلوط جاده یاسوج- سی سخت مجوزهای لازم را داشتیم.

  عبدالمجید نژادصفوی گفت: طبق بخشنامه و مجوز از منابع طبیعی و محیط‌زیست، قطع درختان این محور به خاطر سهولت در رفت و آمد اهالی مردم شهرستان دنا و روستاهای اطراف و تعریض کردن جاده اصلی بلامانع اعلام شد.

وی افزود: طبق بخشنامه قرار شد پیمانکار بعد از پایان کار به ازای هر درخت، سه درخت در کنار جاده بکارد و تمام هزینه‌های خسارتی وارده به درختان به خزانه پرداخت‌شده است.

صفوی نژاد گفت: چون هیچ راهی جز قطع درختان وجود نداشت با نظارت دستگاه‌های متولی و پرداخت خسارت به آن‌ها مجبور به این کار شدیم تا بتوانیم محور را بازگشایی کنیم.

 پرونده در دستگاه قضایی مفتوح است

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از توقف پروژه راهسازی " سی سخت – یاسوج " خبرداد و تاکیدکرد که تا زمان اعلان نتایج کار کارشناسی، امکان شروع دوبار این پروژه وجود ندارد.

 سید اسدالله هاشمی  در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: در شب اول شروع به کارم در استان کهگیلویه و بویراحمد دستور توقف پروژه راهسازی محور ارتباطی " سی سخت – یاسوج " را صادر و اکنون این پروژه تا زمان نتایج کار کارشناسی، امکان شروع دوباره آن وجود نخواهد داشت.

وی  با اظهار تاسف از قلع و قمع برخی از درختان جنگلی در این محور ارتباطی، خاطرنشان کرد: بررسی پرونده پروژه محور سی سخت – یاسوج توسط دستگاه قضایی و دادستان مرکز استان با حساسیت بالایی در حال بررسی است.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان خسارات وارده به اراضی جنگلی در این محور هنوز مشخص نشده و نیاز به کار کارشناسی منظم و مستمر است.

هاشمی با بیان اینکه پیمانکار پروژه درحال قطع درختان دیگری در این پروژه بود و ما جلوی قطع درختان را گرفتیم، یادآورشد: متاسفانه پیمانکار پروژه به برخی از تعهدات خود هنوز عمل نکرده و ابتدا باید به این تعهدات عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکار پروژه سی سخت – یاسوج در زمان اجرای پروژه تخلف کرده است یا خیر؟ هم ادامه داد: این موضوع درحال بررسی بوده و بعد از بررسی ها می توان به این سوال پاسخ داد.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارهای نظارتی در اجرای این پروژه توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده و دستگاه قضایی درحال انجام پیگیری های دیگر است.

هاشمی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد درخت در پروژه محور سی سخت – یاسوج قطع شده؟ هم اظهارداشت: هنوز آمار دقیقی از تعداد درختان قطع شده در این پروژه به ما گزارش نشده اما آنچه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام شده حدود یکهزار و 400 درخت و اصله است.

وی تاکید کرد:  این پروژه از روستای " ده برآفتاب به سمت شهر سی سخت " اکنون متوقف شده است.

قلع و قمع صدها درخت بلوط  در یکسال   اخیر

به گزارش ایلنا از یاسوج، مسافت جاده یاسوج به سی‌سخت حدود ۳۵ کیلومتر بوده ولی مسیری که قرار است جاده در آن احداث شود حدود ۲۳ کیلومتر است.

در یک سال اخیر، صدها درخت بلوط 250 تا 500 ساله در این جاده و حدفاصل روستای «برآفتاب» تخریب شده و اکنون با اجرای فاز جدید طرح جاده‌سازی بار دیگر درختان منطقه حفاظت شده دنا به بهانه چهاربانده شدن جاده، از پا در می‌آیند.

گزارش : ضرغام علی بازی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز