خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یاسوج گزارش می دهد:

ریزش پل سوم بشار یاسوج چهارماه پس از افتتاح / مقصران به قوه قضایی معرفی می‌شوند/ تردد بر روی پل ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۲۲۲

فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از ۱۰ سال از شروع عملیات اجرایی، با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان اجرایی استانی و محلی در روز ۲۷ خردادماه امسال یعنی چهار ماه پیش به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، استاندار کهگیلویه وبویراحمد در حاشیه آیین افتتاح پل سوم بشار یاسوج به رسانه‌ها گفت: فاز نخست این پل شامل یک مسیر رفت که به صورت موقت 2 طرفه بوده در راستای رفع گره ترافیکی ورودی و خروجی شهر یاسوج افتتاح شد.

علیمحمد احمدی با تشریح مشخصات فیزیکی این پل، اظهار داشت: پل سوم بشار یاسوج به طول 130متر و دارای 2 دهانه 25 متری و 2 دهانه 45 متری است که 2 باند رفت و برگشت با عرض هرکدام 11 متر دارد.

وی یاسوج را مرکز سیاسی و اداری کهگیلویه و بویراحمد خواند که باید مبلمان شهری این شهر و مسیرهای رفت و برگشت آن برجسته و متفاوت باشد.

استاندار کهکیلویه و بویراحمد در آن روز تاکید کرد در راستای تقویت راه‌های ورودی شهر یاسوج باید شاهد جهش در عملیات پل چهارم بشار بود.

احمدی، از شروع عملیات اجرایی پل پنجم پس از تامین منابع پایدار هم خبرداد و براین باور بود که با اجرایی شدن پل پنجم بشار یاسوج گره‌های ترافیکی در شهر یاسوج برطرف می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:  با بهره‌برداری از  پل سوم بشار،  ترافیک در سطح شهر یاسوج به طورقابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

البته نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در آن روز به رسانه‌ها گفت: پل سوم بشار یاسوج  یکی از خواسته‌های به حق مردم این شهر است.

غلام‌محمد زارعی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه تنها 20 میلیارد ریال به این پل اختصاص یافت اما در برنامه ششم توسعه 230 میلیارد ریال به آن اختصاص یافت، اظهارداشت: با تلاش ویژه استاندار در آینده نزدیک عملیات اجرایی پل پنجم بشار یاسوج هم  شروع و اکنون تامین اعتبار شده و در حال مطالعه است. 

به گزارش ایلنا از یاسوج، رودخانه بشار، شهر یاسوج را به 2 بخش تقسیم کرده است و 2 پل برای وصل کردن این بخش‌ها در دهه های گذشته ساخته شده بود.

برای عبور از رودخانه بشار و ارتباط با دشت سررود جنوبی، روستاهای اقماری و مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد تنها 2 پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده که یکی به مسیر رفت و دیگری به مسیر برگشت اختصاص دارد و جوابگوی ترافیک این شهر نیست.

شهر یاسوج اکنون بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از 18 کیلومتر رسیده درحالی‌ که در 30 سال گذشته تنها یک پل بر روی رودخانه بشار احداث شده است.

ساخت پل‌های سوم، چهارم و پنجم نقش مهمی در پدافند غیرعامل ایفا می‌کنند به‌ طوری‌که بار ترافیکی قسمتی از شهر یاسوج را که اکنون بر روی پل‌های شماره یک و دو است کم خواهند کرد.

کارشناسان راهنمایی و رانندگی هم معتقدند که خارج شدن از شهر یاسوج با 2 پل جوابگو نیست و ترافیک زیادی به وجود می‌آورد.

ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روزهای تعطیل پایان هفته ترافیکی تا بیش از 2 کیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد می‌کند که بسیار مشکل‌زاست.

اگر یکی از پل‌های کنونی بر روی رودخانه بشار با مشکلی مواجه شود، تردد به سمت دشت سررود جنوبی و حاشیه جنوبی شهر یاسوج با مشکل روبه‌رو می‌شود.

شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با حدود 130 هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای مهاجرپذیر این استان است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از تخریب دستک پل سوم بشار یاسوج بعد از بارش ۱۲۵ میلی متری چند روز گذشته این شهر اظهار نگرانی می‌کند و می گوید: تخریب این دستک بازتاب روانی نگران کننده‌ای ‌ بین مردم ایجاده کرده و البته اکنون نیازمند همراهی رسانه ها برای ایجاد آرامش در بین آنان هستیم.

عزیز فیلی به ایلنا گفت: متاسفانه دستک پل سوم بشار یاسوج به دلیل بارش و دور زدن شدید آب در دهانه خروجی پل و زیر دستک، این دستک واژگون و واژگونی آن سبب شد تا تردد بر روی این پل ممنوع شود.

وی با تشریح آخرین تصمیمات صورت گرفته برای تعمیر دستک و تردد دوباره بر روی پل سوم بشار یاسوج، خاطرنشان کرد: این پروژه مربوط به سال ۱۳۸۷ یعنی ۱۰ سال پیش بوده و پرونده آن هم اکنون مورد بررسی کارشناسان استانداری قرار گرفته است.

فیلی گفت: کمیته ویژه‌ای جهت بررسی‌های دقیق کارشناسی از سوی استانداری استان مشخص کرده و منتظر اعلان نظر نهایی آن هستیم.

وی با تاکید براینکه واژگونی دستک پل بازتاب خوب روانی در بین مردم نداشته و ما نیز از این وضعیت نگران هستیم تاکید کرد که اجزای اصلی پل مشکل فنی ندارد و تنها دستک آن واژگون شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پایه‌های اصلی پل سوم بشار یاسوج بر روی شمع‌هایی به عمق ۳۰ متر بنا نهاده شده است، ادامه داد: دستک پل که اکنون واژگون شده بتن عادی و پَی آن هم سطحی بوده است.

فیلی گفت: فازی که از این پل امسال کار شد مربوط به آن قسمتی است که به سمت روستای علی‌آباد بوده و این دستکی که واژگون شده در قسمت دیگری بوده که عملیات اجرایی آن قبلا انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه الان‌ نمی‌شود گفت چه کسی یا کسانی در واژگونی دستک و نگرانی مردم مقصر هستند، یادآورشد: اگر پیمانکار مقصر باشد باید دوباره دستک را تعمیر کرد و هزینه این تعمیر برعهده خود پیمانکار است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر دستگاه‌های دولتی در واژگونی این دستک مقصر باشند به دستگاه قضایی معرفی و البته تعمیر پل هم بر عهده خودشان خواهد بود.

فیلی از بسته شدن پل سوم بشار یاسوج تا روزهای آینده هم خبرداد و اظهار داشت: برای اطمینان بیشتر مجبور شدیم تردد بر روی این پل را ممنوع اعلان کنیم و اکنون ترددی بر روی پل انجام نمی گیرد.

وی گفت: در فاز اول بازسازی‌های لازم انجام تا عبور و مرور بر روی پل انجام و در مرحله دوم هم پَی کنی ها انجام و تعمیرات بصورت اساسی صورت خواهد گرفت.

فیلی تاکیدکرد: اجزای اصلی پل سوم بشار یاسوج مشکل فنی ندارد و بعد از تعمیر دستک واژگون شده، تردد دوباره بر روی این‌ پل شروع می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز