خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون نجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور:

مسکن مهر خسارت فراوانی به کارگران ساختمانی زد/ گسترش نقش کارگران در مراکز تصمیم گیری اقتصادی و اجتماعی کشور

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۳۴۴

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور تاکید کرد مسکن مهر خسارات فراوانی به کارگران ساختمانی زد.

اکبر شوکت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره دلایل آسیب شناسی  مسکن مهر گفت: مسکن مهر باعث شد کاری که باید  در 10 سال انجام می‌‌شد در سه سال انجام شود.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور با تاکید براینکه  رکود شش هفت ساله  مسکن مهر به دلیل افراط بیش از اندازه در ساخت مسکن در بازده زمانی سال های 88 تا 90 بود، خاطرنشان کرد: اگر در آن دوره تقسیم کار می کردند و این همه مسکن را در بازده زمانی 10 ساله می‌ساختند الان نه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و نه شاهد رکود امروزی.

شوکت افزود: از همه اینها مهم‌تر، نیرویی در آن زمان به تعداد کارگران ساختمانی اضافه شد که الان حاضر به خروج نیستند و حاضرند با نصف قیمت و حتی یک سوم قیمت کار کنند ولی بیرون نروند.

بگفته رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور، مسکن مهر متاسفانه فوق العاده خسارت برای کارگران ساختمانی بدنبال داشت و مهمانان ناخوانده سر سفره‌های کارگران نشستند و حاضر به بیرون رفتن هم نیستند.

مسکن مهر از لحاظ ایمنی افتضاح است

وی در پاسخ به این سوال که مسکن مهر را از لحاظ فنی چگونه ارزیابی می کنید؟ هم اظهارداشت: از لحاظ فنی کاملا افتضاح و نمونه عینی اش را در زلزله کرمانشاه مشاهده کردید.

این فعال کارگری گفت: نقشه های مسکن مهر کاملا کپی شده از استان‌های مختلف است، برای مثال من خودم در استان قم بودم و نقشه های مسکن مهر ما کپی برداری شده از نقشه های مسکن مهر استان اصفهان بود و حتی کوچکترین اجازه تغییری هم داده نمی شد.

شوکت با بیان اینکه زیرساخت‌ها در محله‌هایی که مسکن مهر در آنها ساخته شده آماده نبوده و الان دارای مشکلاتی از قبیل نبود مدرسه، مسجد ، آب ، برق ، گاز، جاده‌ ، خیابان جدول و آسفالت مناسب  هستند، ادامه داد:‌ مسکن مهر طرحی بود که فقط اسم قشنگی داشت شاید هم برای برخی‌ها خوب شد .

مسکن مهر خسارت فراوانی به کارگران زد

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور گفت: این کارها واقعا ضرر و زیان به قشر کارگری زیاد زد، در ابتدای مسکن مهر قرارداد ساخت یک ساختمان با 300 هزار تومان بسته می‌شد اما ظرف 2 سال به یک میلیون تومان با رشد 300 درصدی رسید.

شوکت افزود: درست است که تحریم ها تاثیرگذاشت اما شاهد رشد 300 درصدی ساخت ساختمان و مصالح ساختمانی بودیم و همین اتفاق دراین دوره شش ساله گذشته به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده که رشد 60 تا 70 درصدی افزایش قیمتی دارد.

شوکت  در بخش دیگری از صحبت هایش  افزود:‌ باید نقش مردم بویژه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مراجع و مراکز تصمیم گیری و تصمیم‌سازی اقتصادی و اجتماعی کشور گسترش پیداکند.

وی با بیان اینکه اگر تشکل کارگری و کارفرمایی بخش ساختمان در تصمیم‌گیری‌های وزارت مسکن حداقل طرف مشاوره قرار بگیرد این وضعیت مسکن برای کشور اتفاق نمی افتاد.

شوکت افزود:‌ بطور مثال حضور تشکلات کارفرمایی در مراجع و مراکز تصمیم گیری صادرات و واردات کشور، آن جاهایی که مبادی صادرات و واردات است این تشکلات باشد هیچ کس جرات رانت ندارد.

وی بابیان اینکه اگر امروز اصرارداریم در سازمان تامین اجتماعی،ترکیب هیئت امناء به نفع کارگری برگردد بخاطر این است که دیگر هیچ نماینده مجلس و هیچ نماینده دولتی جرات نمی‌کند به کسی که منتخب مستقیم کارگران است امر و نهی بکند و یا بخواهد آدم‌های مختلفی را در شرکت‌های اقتصادی بگذارد.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور، دلیل اصلی وجود رانت و فساد در برخی مراکز و مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز مرتبط با جامعه کارگری را حضور نداشتن تشکلات کارگری و کارفرمایی در مراجع و مراکز تصمیم گیر و تصمیم سازی اقتصادی و اجتماعی کشور دانست.

شوکت در پاسخ به این سوال که تغییرات در تیم اقتصادی دولت باهدف کمک به جامعه کارگری را تا چه حد ضروری می‌دانید؟ هم اظهارداشت: تفکرات باید اصلاح شود و خیلی از افراد بیایند و بروند و بهتر باشد یا بدتر باشد نمی دانم اما معتقدم کلا باید تفکرات تغییر کند و اصلاح شود و باید به سمت مشارکت بیشتر مردم در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها رفت و مردم را سهیم کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز