خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

منتظر اجرای مصوبه معاون اول رئیس جمهور برای گلخانه‌داران هستیم/ 70 هکتار از اراضی یاسوج در آستانه خشکسالی/ شیوع آفت در مزارع لوبیا

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۶۸۲

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد مجموع هکتاری گلخانه‌های این استان را 44 هکتار ذکر کرد و گفت: برای استمهال وام‌های گلخانه‌داران منتظر تصمیم بانک کشاورزی در این استان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا تاج‌الدینی با اعلام این مطلب گفت: نامه استمهال وام‌های گلخانه‌داران از سوی معاون اول ریاست‌جمهوری و وزیر اعلام شده و چندین جلسه هم داشته‌ایم اما بانک کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرایی شدن این نامه را برای سایر فعالیت‌های گلخانه‌داران تاثیرگذار خواند و یادآورشد: اکثر گلخانه‌داران دراین استان وام گرفته‌اند و اگر استمهال در سال آینده اجرایی شود دست شان برای سایر امور باز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری‌کرد بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هرچه زودتر مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی را راجع به استمهال وامهای گلخانه‌داران اجرایی کند.

  70 هکتار دشت مختار یاسوج در آستانه خشکسالی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از در آستانه خشکسالی قرارگرفتن 70 هکتار از دشت مختار یاسوج خبرداد و خاطرنشان کرد: متاسفانه برداشتهای غیرقانونی کشاورزان از رودخانه بشار اکنون بیش از 70 هکتار دشت مختار در آستانه خشکسالی است.

تاج الدینی باتاکید براینکه تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از کشت برنج و همچنین جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی از رودخانه بشار یاسوج توسط سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است، ادامه داد: برای جلوگیری از کشت برنج در حاشیه رودخانه بشار تمامی تمهیدات و اطلاع رسانی‌ها از سوی این سازمان صورت گرفته و حتی نشست‌هایی با فرمانداران و معتمدان در مناطق مختلف استان هم داشته‌ایم.

وی گفت: سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد قوه قهریه‌ای برای جلوگیری از کشت برنج و سایر کشت‌های پرآب را ندارد و ما رسالت اصلی خود را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت تنها 2 پمپاژ در دشت مختار یاسوج خبرداد و اظهار داشت: متاسفانه به‌ دلیل برداشت‌های غیرمجاز آب از رودخانه بشار یاسوج اکنون پمپاژ آبی که میلیاردها تومان هزینه آن شده در دشت مختار یاسوج متاسفانه خاموش و فقط 2 پمپاژ آن فعال است که این 2 پمپاژ هم به سختی درحال انتقال آب هستند.

تاج‌الدینی افزود: الان تمام دشت مختار یاسوج زیر کشت است اما دوره آبیاری آنها نسبت به قبل بیشتر و طولانی شده و مثلا اگر قبلا هر هشت تا 10 روز آبیاری انجام می‌گرفت الان تا 20 و 25 روز رسیده و وقتی دوره آبیاری بیشتر شود خشکسالی و آفت‌های دیگری نیز بدنبال خواهد داشت.

 شیوع آفت در مزارع لوبیا

وی از حضور خود در دشت مختار یاسوج در روز گذشته هم  گفت: متاسفانه هم اکنون لوبیای این دشت دچار یک آفتی به نام " کرم هلیوتیس " شده که برای جلوگیری از روند این آفت و مبارزه با آن اقدام به آزاد سازی زنبور براکون ‌کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح هکتاری زیرکشت در دشت مختار یاسوج 350 هکتار بوده که 50 درصد از این دست هم اکنون در آستانه خشکسالی و آفت قرار گرفته است.

 آبرسانی به باغات با 30 تانکر سیار

تاج‌الدینی با بیان اینکه در بحشت خشکسالی اکنون با مشکلات متعددی مواجه هستیم، یادآورشد: 30 تانکرآبرسانی به‌طور روزانه در حال آبرسانی به باغات استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با اظهار امیدواری از بارش باران در سال زارعی امسال، تاکید کرد‌ اگر روند کنونی خشکسالی ادامه پیداکند آبرسانی با تانکر حتی به‌صورت روزانه هم به باغات استان کم است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها راهکار رفع معضلات کمی آبی در بخش کشاورزی این استان را بارش رحمت الهی برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز