خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ازدواج‌های کمتر از 13 سال نگران‌کننده است/ ثبت 384 ازدواج کمتر از 18 سال/ آسیب شناسی دلایل ازدواج‌ کودکان

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۲۸۱

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از آمارهای منتشره ازدواج‌های زیر 13 سال در این استان، خاطرنشان کرد: ثبت 384 واقعه ازدواج زیر 18 سال در این استان برای اولین بار صورت گرفته است.

حجت الاسلام سیدعلی فتح میرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: برای اولین بار آمارهایی از سوی اداره کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد راجع به ازدواج های کمتر از 13 سال در این استان منتشر شده که واقعا برای خود ما شوک آور و تعجب آور بوده است.

وی با بیان اینکه آمارهای ازدواج های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد برای خود ما هم نگران کننده است، اظهارداشت: من بعنوان یک مسئول و کارشناس مسائل اجتماعی با چنین ازدواج هایی به شدت مخالف هستم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: واقعا هرچه فکر می کنم یک دختر زیر 13 سال برچه اساسی می خواهد ازدواج کند هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ام و از اینکه چنین ازدواج‌هایی درحال شکل گرفتن در این استان است نگرانم.

میرمحمدی با اشاره به اینکه ازدواج های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک پدیده تبدیل شده است، تصریح کرد: من و بسیاری از کارشناسان چنین ازدواج هایی را قبول نداریم و معتقدیم نباید به سمت و سوی چنین ازدواج هایی رفت.

وی گفت: 384 واقعه ازدواج زیر 18 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته به ثبت رسیده که از این تعداد 25 واقعه زیر 12 سال، 63 واقعه زیر 13 سال و 124 واقعه زیر 14 سال گزارش شده است.

این مسئول استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از ازدواج های زودهنگام و زیر 13 سال در این استان، اظهار داشت: اطلاع دقیقی از اینکه این ازدواج ها برچه اساسی شکل گرفته است، نداریم.

ازدواج‌های کمتر از 13 سال نگران‌کننده است/ ثبت 384 ازدواج کمتر از 18 سال/ آسیب شناسی دلایل ازدواج‌ کودکان

میرمحمدی با بیان اینکه واقعا نمی دانم که دختر 13 سال از لحاظ جسمی و روحی آیا آمادگی ازدواج را دارد یا خیر؟ ادامه داد: باید پیگیری کنیم که آیا این ازدواج ها در دفاتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده است یا خیر.

وی گفت: براساس قانون، ازدواج های زیر 13 سال باید با مجوز رسمی از دادگاه و داشتن "حکم رشد" باشد که اگر اینگونه نباشد محضردارانی که این ازدواج ها را به ثبت رسانده اند دست به کار غیرقانونی زده و متخلف هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ازدواج های زیر 13 سال در این استان یک پدیده نوظهور است، اظهارداشت: موافق چنین ازدواج هایی نبوده و ازدواج در سن پایین را یک آسیب می دانم.

میرمحمدی افزود: ازدواج های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ما تبدیل به موضوع پیچیده‌ای شده و نمی توانیم به راحتی راجع به آن اظهارنظر عملی بکنیم.

وی زمان اظهارنظر علمی خود را به زمان پایان یافتن تحقیقات کارشناسی شده در این ارتباط عنوان و ادامه داد: درحال تشکیل تیم کارشناسی برای ریشه یابی این پدیده نوظهور در استان هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ازدواج دختران زیر 13 سال در این استان نباید یک امر عادی تلقی شود و نباید به سمت و سویی برویم که این ازدواج ها در جامعه رواج پیدا کند.

میرمحمدی با تاکید بر اینکه در زمان ازدواج باید تمامی جوانب جسمی و روحی برای دختران و پسران در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم از ازدواج هایی که زیر 13 سال در این استان شکل گرفته چه تعداد تحمیلی و یا غیرتحمیلی بوده است.

وی افزود:‌ خود ما از ثبت ازدواج های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران بوده و متاسفانه ثبت 124 واقعه ازدواج زیر 14 سال در این استان طی سال گذشته یک واقعیت انکارناپذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز