خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد خبرداد:‌

شکر خام کارخانه قند یاسوج را تأمین می‌کنیم/ شمارش معکوس برای راه‌اندازی صنعت پیر استان

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۴۲۳

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از طریق وزارت جهاد کشاورزی مجوز 100 هزار تن شکر خام برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایلنا از یاسوج،جعفر گوهرگانی در جلسه مشترک دستگاه‌های اجرایی با مالک و سرمایه‌گذار کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه همه از سابقه تاریخی کارخانه قند یاسوج آگاه هستیم، تصریح کرد: این کارخانه بهرحال براساس تشریفات قانونی توسط  یک سرمایه گذار هم استانی خریداری شده که هم به استان تعلق خاطر دارد و هم مشکلات استان را بهتر از هر سرمایه گذار دیگری می شناسد.

وی افزود: ما مطمئنیم که سرمایه گذار اگر طی چند سال هم ضرر و زیان ببیند، این کارخانه را به جایی می‌رساند که در خدمت صنعت، اشتغال و درآمدزایی در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه به علت مشکلات پیش روی سرمایه گذار و مشکلات خاص کشور این جلسه را برگزار کردیم، تصریح کرد: در این جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی از جمله صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را از تمام جهات بررسی کردیم تا یک وحدت رویه در مورد کارخانه قند یاسوج ایجاد شود.

گوهرگانی با بیان اینکه یکی از مشکلات سرمایه گذار این است که این کارخانه قدیمی بوده و در ظرفیت تولید چغندر دارای مشکلاتی است، بیان کرد: این کارخانه چندین سال تعطیل بوده و برای راه اندازی مجدد آن با توجه به اینکه امروز امکان تامین چغندر وجود ندارد، باید تا فصل برداشت چغندر در استان، شکر خام برای کارخانه تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از مصوبات این جلسه، مقرر شد که ما مجوز واردات 100 هزار تن شکر خام را برای کارخانه قند یاسوج پیگیری و تلاش می‌کنیم این سهمیه را برای این کارخانه اخذ کنیم تا سرمایه گذار بتواند آن را راه اندازی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه چغندر هم تصمیماتی در جلسه اتخاذ شد، اظهار کرد: در صورت تامین شکر خام تا قبل از مهر ماه، کارخانه قند نیز باید برای کشت پاییزه چغندر در استان اقداماتی را انجام دهد.

گوهرگانی، شناسایی کشاورزان و زمین های کشاورزی مستعد را از جمله همکاری های مشترک کارخانه قند و جهادکشاورزی استان در بخش چغندری کارخانه ذکر و عنوان کرد: کارخانه قند یاسوج ملزم شده که در صورت تامین شکر خام، برای فصول بعدی برای تامین چغندر اقدام کند و در این راستا جهادکشاورزی مکلف است که با این کارخانه همکاری کند.

درد چغندر و تسهیلات نداریم

سرمایه گذار و مالک کارخانه قند یاسوج نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ما با علم و آگاهی از وضعیت کارخانه قند و 65 میلیارد تومان بدهی آن یکی از دغدغه های دولت را از روی دوشش برداشتیم، گفت: امروز ما برای راه اندازی کارخانه قند نه درد چغندر داریم و نه درد تسهیلات، بلکه ما برای اینکه بتوانیم این کارخانه را راه اندازی کنیم در وهله اول به شکر خام نیاز داریم.

لهراسب باقری با بیان اینکه ما تقاضای صدور مجوز واردات 120 هزارتن شکر خام را داریم، افزود: استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ما خواستند که طرحی توجیهی ارائه دهیم که در آن علاوه بر شکر خام، برای چغندر نیز برنامه ریزی شود که ما این طرح را نیز آماده و ارائه کردیم.

وی دوره کار کارخانه با چغندر را حدود 3 ماه دانست و بیان کرد: ما نمی توانیم تنها برای سه ماه، نیرو بگیریم پس در ابتدای کار به شکر خام برای راه اندازی کارخانه نیاز داریم و در صورت تامین شکر خام در صورت تامین ظرفیت چغندری کارخانه حتما بخش چغندری آن را نیز راه اندازی می کنیم.

سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج از به کارگیری تمام ظرفیت ها برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج خبرداد و اذعان کرد: این کارخانه در صورت راه اندازی کامل، حدود 200 نفر اشتغال مستقیم و هزار شغل غیرمستقیم در بخش های کشاورزی، حمل و نقل و خود کارخانه ایجاد خواهد کرد که ظرفیت اشتغالی عظیمی در استان است.

باقری با بیان اینکه در صورت راه اندازی خط چغندر کارخانه قند، کارخانه خوراک دام دشتروم و کارخانه الکل سازی نیز فعال خواهند شد و کارخانه نوشابه نیز می تواند در پایین دست کارخانه قند شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: کارخانه قند یاسوج از سال 81 تاکنون به جز در سال 93 تعطیل بوده و ما برای راه اندازی این کارخانه باید با شکر خام شروع کنیم تا بینه اقتصادی و مالی کارخانه را تقویت نماییم و سپس سراغ چغندر برویم.

وی تبدیل شکرخام را حرکت بنیادین برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج دانست و افزود: ما می‌خواهیم که بحث کارخانه قند را اساسی و علمی پیش ببریم که دوباره بعد از یک مدت تعطیل نشود.

باقری تصریح کرد: گام اول برای راه اندازی کارخانه همان بحث مجوز واردات شکر خام است که معاون اقتصادی استاندار قول دادند آن را اخذ کنند و گام دوم نیز موضوع چغندر است که پس از تحقق شکر خام با برنامه ریزی و حساب شده سراغ آن می رویم.

مهر تایید مدیران پای وعده های سرمایه گذار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینکه ما باید ارزش داشته های خودمان را بدانیم، گفت: بعضی وقت ها برای یک سرمایه گذار غیر بومی همه مدیران پای کار هستند اما تا نوبت به یک سرمایه گذار بومی می رسد این عزم و اراده را نمی بینیم.

پروانه نیک مرام افزود: سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج توانمند است و باید به او فرصت داد و این امکان را برایش فراهم کرد که براساس برنامه هایش نسبت به راه اندازی کارخانه اقدام کند که قطعا راه اندازی کارخانه قند در حوزه اشتغال تاثیر به سزایی در استان دارد.

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت از بازدید از روند بازسازی و بهسازی کارخانه قند خبر داد و گفت: طی بازدیدی که داشتیم روند بازسازی و بهسازی در حال انجام است و راه اندازی کارخانه نیز در ابتدا نیازمند سهمیه شکر خام است.

داریوش دیودیده با اشاره به اینکه کارخانه قند سالها راکد بوده و راه اندازی آن خبری خوش برای مردم استان است، خاطرنشان کرد: اگر بحث سهمیه شکر خام توسط مسئولان حل شود این آمادگی وجود دارد که کارخانه قند در گام های بعدی سراغ چغندر برود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سرمایه گذار کارخانه قند را پای کار خواند و از همکاری این سازمان با کارخانه قند یاسوج خبر داد و گفت: ما برنامه ریزی می کنیم در میان مدت و بلند مدت نیاز کارخانه قند به چغندر را تامین نماییم.

الیاس تاج الدینی افزود: اگر سهمیه شکر خام تامین شود و کارخانه راه اندازی گردد ما این آمادگی را داریم که برای کشت چغندر به اندازه نیاز کارخانه برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز