خبرگزاری کار ایران

پنج نفر در گچساران به تب مالت دچار شده‌اند

مسئول واحد بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویراحمد از آمار مبتلایان تب مالت در شهرستان گچساران خبر داد.

به گزارش  خبرنگار ایلنا در گچساران، «احمد پاکدل» در نشست شورای سلامت این شهرستان گفت: در سال ۹۵، پنج نفر در این شهرستان دچار تب مالت شده که تعداد ۲ نفر از آنان دامدار و سه نفر غیر دامدار بوده‌اند.

وی تعداد مبتلایان به تب مالت در سال ۹۴ در شهرستان گچساران را ۱۵ مورد عنوان و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۳ نفر روستایی و ۲ نفر شهری بوده که از این تعداد پنج مرد و ۱۰ زن که هشت نفر آنان دامدار و هفت نفر دیگر غیر دامداربودند.

این مسوول شبکه بهداشت گچساران گفت: در سال ۹۳ هم بیش از ۲۷ بیمار مبتلا به تب مالت در شهرستان گچساران مورد مداوا واقع شدند.

پاکدل افزود: از تعداد مبتلایان ۱۹ نفرروستایی، پنج شهری، سه عشایری که بیش از ۱۴ خانم و ۱۳ آقا و از این آمار ۱۶ دامدار ۱۱ غیر دامدار مبتلا به تب مالت بودند.

وی افزود: از این افراد ۹ نفر از امام‌زاده جعفر، سه نفر کمبل و سه نفر در سطح شهرستان پراکنده بودند.

مسئول واحد بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران گفت: شاخص بیماری ۲۷ درصد از هزار نفردر سال هستند و طبق شاخص استانی سالی ۱۹۰ بیمار داریم که گچساران با توجه به جمعیت ۱۳۸ هزار نفری آن در سال، ۳۷ مورد باید داشته باشدکه در سال ۹۳ این تعداد ۲۷ نفر و در سال ۹۴ هم ۱۵ نفر و در رده پایین تری نسبت به استان هستیم.

پاکدل افزود: برای درمان این بیماری ذخیره داروئی کم داریم و این در حالی است که بیمار باید ۷۵ قرص استرپتومایسین، روزی یک عدد استفاده کند که به دلیل درمان بیماران مسلول هم از نمونه داروی مشابه استفاده می‌کنیم.

مسئول واحد بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری تب مالت‌‌ همان بیماری هزار چهره است که ازاستنشاق هوای آلوده اسطبل، مصرف گوشت دام به صورت غیر صنعتی، کباب یا نیم پز منتقل می‌شود.

پاکدل افزود: در این بیماری دام بیمار دچار سقط و مرده زایی می‌شود و حتی دام متولد از دام بیمار دچار بیماری خواهد بود.

کد خبر : ۳۸۷۱۸۱