خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا مطرح شد:

هنرهای منسوخ شده را احیاء می‌کنیم/معاونت صنایع دستی استان در دولت گذشته مخروبه‌ای بیش نبود

asdasd
کد خبر : ۳۸۳۰۹۴

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد باتشریح فعالیت‌های صورت گرفته این معاونت در دولت تدبیر و امید در استان نسبت به دولت گذشته ، تاکید کرد: عملکرد ما با دولت گذشته قابل مقایسه نیست.

"سیدروح الله وحدتی‌پور" در گفت و گو اختصاصی با ایلنا از یاسوج گفت: عملکرد معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به هیچ عنوان قابل قیاس با عملکرد دولت گذشته نبوده و آنچه بیان می‌کنیم آمار واقعی از تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید است.

وی با تشریح برخی موارد صورت گرفته، اظهار داشت:‌ در دولت گذشته، معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مخروبه‌ای بیش نبود و تمامی فعالیت‌های آنها به یک اتاق سه در چهار این اداره کل ختم می شد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه آموزش با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان در سال 94 در بیش از 150 روستا دوره‌های اموزشی برگزار شد در حالی که در سال‌های ماقبل آن در هیچ کدام از روستاهای استان چنین دوره هایی برگزار نشد.

وحدتی‌پور از تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی در سال‌های قبل از 93 بدلیل حمایت نکردن از هنرمندان این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرهای صنایع دستی در این استان منسوخ و یا در حال منسوخ شدن بود.

وی گفت:‌ با پیگیری‌هایی که در 2 ساله اخیر شکل گرفت توانستیم با انعقاد تفاهنامه‌های با صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تسهیلاتی معادل 40 میلیارد ریال با بهره چهار درصد در قالب ایجاد کارگاه‌های تولیدی، طرح های پشتیبان، خوداشتغالی و مشاغل خانگی پرداخت کنیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این 2 ساله کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی را از چهار کارگاه در سال 92 به بیش از 50 کارگاه برسانیم.

وحدتی‌پور با بیان اینکه کارگاه‌های " نی چیت بافی و سیاه چادربافی " که از هنرهای منسوخ شده بوده را در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی کردیم، ادامه داد: رشته هایی چون " زیورآلات صنعتی ، هم جوشی روی شیشه ، مصنوعات چرمی ، سبدبافی ، جاجیم بافی و رنگرزی سنتی " که در یا منسوخ شده و یا درحال منسوخ شدن بود را در 2 ساله اخیر احیاء کردیم.

وی گفت:‌ در سال 91 ، تسهیلاتی معادل 75 میلیون تومان بطور بلاعوض به سه هنرمند پرداخت شده بود درحالی که در سال های 93 و 94 ما چهار میلیارد تومان از طریق صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت کردیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به تشریح صادرات صنایع دستی این استان و شرکت هنرمندان در جشنوارها های مختلف در دولت تدبیر و امید نیز پرداخت.

وحدتی پور گفت: برای اولین بار در سال 94 اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور 22 استان کشور بمدت یک هفته در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد برگزار و شاهد استقبال چشمگیری در این ارتباط بودیم.

وی راه اندازی بازارچه های موقت، فصلی و نوروزی در شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر برنامه های انجام شده معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: راه‌اندازی سامانه الکترونیکی بازار فروش محصولات صنایع دستی از دیگر اقدامات شکل گرفته در 2 ساله اخیر این معاونت بوده است.

وحدتی پور، حلقه مفقوده صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را نبود چرخه تولید بدلیل فعال نبودن کارگاه‌های ریسندگی، رنگرزی و شبکه طراحان عنوان و از تجهیز شدن این کارگاه‌ها بعد از 20 سال در استان خبرداد.

وی گفت:‌ هنرهای منسوخ شده صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را احیاء خواهیم نمود و از سویی بفکر تامین مواد مصرفی این صنعت در خود استان هستیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای توسعه هرچه بیشتر صنایع دستی و صادرات این هنر ، تجار و سرمایه گذاران ملی و بین المللی را به استان دعوت کرده تابتوانیم زمینه توسعه صادرات صنایع دستی استان را فراهم آوریم.

وحدتی پور از ارتقاء رتبه هفتم کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صنایع دستی در 2 ساله اخیر خبرداد و اظهارداشت: رتبه استان در سال های گذشته در این حوزه رتبه 28 بوده است.

وی تاکید کرد که تمامی برنامه های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری براساس شعار سال اقتصاد مقاومتی انجام می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز