خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه در گفت و گو با ایلنا:

امسال ۱۵۲ بافنده به تامین اجتماعی معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۸۵

دستمزد فرش دست بافت ۱۲ متری در ابعاد سه در چهار ۱۷ میلیون تومان است و این درحالی است که همین فرش توسط سرمایه‌گذاران تبریزی به قیمتی معادل ۱۰۰ میلیون تومان هم شاید در بازار به‌فروش برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که هم اکنون به بافندگان این شهرستان در بحثتولید و فروش دست بافته‌های آنان ظلم می‌شود.

«سیدباقر افشین» در گفت و گو با ایلنا در یاسوج به تشریح وضعیت کنونی بافندگان و دست بافته‌های آن در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و اظهارداشت: متاسفانه وضعیت بافندگان این شهرستان‌ها در حوزه‌های معیشتی، تولیدات، فروش و بیمه واقعا مناسب نیست و ظلم مضاعفی به آنان در این حوزه‌ها می‌شود.

وی تعداد بافندگان شناسایی شده شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۲۳۷ بافنده عنوان و خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود ۱۵۲ بافنده در سالحاری برای بیمه دست بافته‌های خود به تامین اجتماعی معرفی شدند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه گفت: تعدادی از سرمایه گذاران تبریز با پرداخت تسهیلات به بافنده‌های شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده، پیشاپیش تولیدات آنان را خریداری و سپس در بازار عرضه و به نام خود ثبت می‌کنند.

افشین، میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی سرمایه گذاران تبریزی به بافندگان این شهرستان‌ها را بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برشمرد و یادآورشد: این سرمایه گذاران با خرید دست بافته‌های کهگیلویه، آنان را به چندین برابر قیمت در بازار بنام تبریز بفروش می‌رسانند.

وی افزود: تجهیزات لازم دست بافته‌ها توسط همین سرمایه گذاران به بافندگان ارائه و دست بافته‌ها بعد از اتمام به آنان واگذار می‌شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه مهم‌ترین راهکار برای حمایت از بافندگان این شهرستان را همراهی تمامی دستگاههای مرتبط در ابعاد مختلف برشمرد و یادآورشد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها مانند اداره کار و تعاون همکاری‌های لازم را در زمینه حمایت از بافندگان از خود نشان نمی‌دهند.

افشین از حمایت اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: اطلاعی از حمایت این اداره کل از بافندگان فرش و قالی دست بافت شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده ندارم.

وی وظیفه اداره صنعت، معدن و تجارت در قبال بافندگان فرش و قالی دست بافت را شناسایی و معرفی آنان به بانک‌های عامل باهدف دریافت تسهیلات جهت ایجاد رونق و اشتغال پایدار برشمرد.

این مسوول صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه، پرداخت تسهیلات با بهره کم را از دیگر راهکارهای حمایتی از بافندگان فرش و قالی دست باف شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده ذکر و اظهارداشت: استعداد‌ها و پتانسیل‌های متعددی در این حوزه در شهرستان وجود دارد اما این استعداد‌ها چندان مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.

وی گفت: دستگاههای مرتبط حمایت‌های لازم از بافندگان فرش و قالی‌های دست باف شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد را از خود نشان نمی‌دهند و بطور مثال بافنده‌ای باسابقه ۱۷ سال همچنان بیمه ندارد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه افزود: دستمزد فرش دست بافت ۱۲ متری در ابعاد سه در چهار ۱۷ میلیون تومان است و این درحالی می‌باشد که همین فرش توسط سرمایه گذاران تبریزی به قیمتی معادل ۱۰۰ میلیون تومان هم شاید در بازار بفروش برسد.

افشین، مدت زمان تولید این فرش دست بافت توسط سه بافنده شهرستان کهگیلویه را بین ۹ ماه تا یکسال عنوان و خاطرنشان کرد: وضعیت مالی تمامی بافندگان این شهرستان وضعیت مناسبی نیست و از سوی دستگاههای مرتبط نیز همکاری‌های لازم را در تمامی ابعاد با آنان ندارند.

وی، میزان تولیدات بافندگان فرش و قالی دست بافت شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد طی یکسال را حدود ۵۰۰ مترمربع برشمرد و تصریح کرد: اگر امکانات و تسهیلات لازم در اختیار بافندگان این شهرستان‌ها قرار گیرد بطور حتم شاهد شکوفایی صنعت فرش دست بافت خواهیم بود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه گفت: تعدادی از بافندگان فرش و قالی دست بافت در این شهرستان معلول هستند و دست بافته‌هایی دارند که در نوع خود بی‌نظیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز