خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت دامپزشکی استان:

تاکنون گزارشی از بیماری مشمشه در کهگیلویه و بویر‌احمد مشاهده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۰۷۶

معاون سلامت دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از انجام بیش از 90 مورد تست مالئین برای تشخیص بیماری مشمشه در باشگاه‌ها و واحد‌های پرورش اسب این استان طی سال‌جاری خبر داد و البته اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از وجود این بیماری در استان گزارش نشده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج،" امید جمشیدی" با اشاره به نظارت مستمر بهداشتی دامپزشکی بر فعالیت باشگاه‌ها و واحد‌های پرورش اسب در استان، بیان کرد: در این باشگاه‌ها، برنامه تست، شناسایی دام آلوده و حذف دام مبتلا به بیماری خطرناک مشمشه انجام می‌شود.

او  مشمشه را یک بیماری باکتریایی مسری و خطرناک مشترک بین انسان و دام عنوان و خاطرنشان کرد:‌ این بیماری، اغلب سبب ابتلای تک سمی‌ها می‌شود و بسیار کشنده بوده و اهمیت بالایی در جمعیت تک ‌سمیان برخوردار است.

جمشیدی در مورد راه‌های انتقال بیماری از حیوان آلوده نیز، گفت: بیماری مذکور از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا تماس با بافت‌های دام مبتلا به انسان منتقل می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کارشناسان دامپزشکی نظارت‌های مستمری بر فعالیت باشگاه‌های پرورش اسب در استان دارند، تصریح کرد: از اسب‌های این باشگاه‌ها تست مالئین گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن جواب تست، حیوان بیمار معدوم می‌شود.

این مسئول همچنین از انجام بیش از 90 مورد  تست مالئین به منظور تشخیص بیماری مشمشه در باشگاه‌های پرورش اسب طی سال‌جاری خبر داد و اظهارداشت: پس از انجام تست‌های لازم برای این بیماری  خوشبختانه مورد مثبتی مشاهده نشد.

جمشیدی با بیان اینکه بیماری مشمشه واکسن و روش پیشگیری از راه ایمن‌سازی ندارد، یادآورشد: رعایت بهداشت در واحد‌های پرورش اسب، خرید اسب‌هایی که دارای گواهی بهداشتی هستند، رعایت شرایط بهداشتی‌– قرنطینه‌ای در حمل و نقل، انجام مستمر تست مالئین و جلوگیری از رفت و آمد‌های غیر‌ضروری از مهم‌ترین روش‌های مهار این بیماری است.

او افزود: تمام اسب‌هایی که توسط کارشناسان سازمان دامپزشکی مورد تست مالئین قرار می‌گیرند واجد برگه گواهی سلامت مدت‌دار هستند که در آن چگونگی سلامت دام کاملا مشخص شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان دارای 2 باشگاه اسب سواری و هفت مرکز پرورش اسب با جمعیتی بالغ بر 200 راس اسب بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی اسب های موجود در این مراکز تحت پوشش تست های مالئین به منظور ردیابی و پایش بیماری مشمشه قرار گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز