خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد :

متاسفانه نگاه وزارت صمت بیشتر نگاه کنترلی است تا حمایتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۶۱۱

در کشور همه فاکتورهای توسعه و رشد صنعتی را داریم در حالی که بسیاری از کشورها چنین فاکتورهایی ندارند و اگر حمایت صورت بگیرد قطعا ما شاهد رشد صنعتی خوبی خواهیم بود.

داورپناه رئیس  هیات مدیره شرکت تهران دلتا، تولیدکننده زیره کفش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: ما فعالیت خود را از سال 78 شروع کردیم و در حال حاضر با همکاری شرکت دلتای ایتالیا فعالیت می‌کنیم و 51 درصد سهام برای طرف ایرانی و 49 درصد برای طرف ایتالیایی است؛ البته هدف اصلی ما از مشارکت، استفاده از تکنولوژی روز اروپا بوده که خوشبختانه در این راه نیز موفق بوده‌ایم و امروز در تولید زیره کفش کیفیت ما برابر با اروپاست. 

وی ادامه داد:‌ برای توسعه تولید کفش به سراغ چرم مصنوعی رفتیم؛ زیرا امروزه بسیاری از برندهای دنیا با چرم مصنوعی کار می‌کنند و برای تامین رزین‌های مورد نیاز یک واحد پلیمر را فعال کردیم. همچنین برای تکمیل زنجیره ارزش، قدم به قدم در حال پیشرفت هستیم و خوشبختانه امروز به یک نوع خودکفایی با هدف صادرات رسیده‌ایم و هم اکنون حدود 400 نفر در شرکت ما کار می‌کنند و ظرفیت تولید ما در بخش زیره کفش 10 میلیون جفت است؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم ثبات اقتصادی بیشتر از 7 میلیون 500 جفت تولید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: از سویی نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم روی مواد اولیه تاثیر مستقیم دارد و باعث شده قیمت‌ها 20 برابر افزایش پیدا کند. قطعا زمان می‌برد که بتوانیم خودمان را با این تغییرات هماهنگ کنیم. از سوی دیگر فروش در صنعت کفش به صورت اعتباری است؛ وقتی فعالیت اقتصادی بر اساس اعتباری است، یعنی ما نیاز به سرمایه در گردش زیادی داریم. 

داورپناه ادامه داد: ما در بخش چرم مصنوعی می‌توانیم 20 میلیون متر تولید کنیم و زیرساخت‌های آن نیز موجود است؛ اما متاسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد. بخشی دیگر از تولیدات ما به پتروشیمی‌ها وابسته است. در این بخش بخصوص در زمینه پی وی سی مدت‌ها بی‌سیاستی وجود داشت و حتی بازار سیاه بزرگی نیز تشکیل شده بود؛ اما خوشبختانه به تازگی وزارت صمت تخصیص‌ها را اصلاح کرده است. هر چند متاسفانه هنوز سیستم سهمیه‌گذاری در وزارت صمت اصلاح نشده و همچنان بوروکراسی حاکم است.

داورپناه افزود: ما هم اکنون نزدیک به دو سال است که دنبال اصلاح سهمیه هستیم؛ ولی هنوز این تخصیص سهمیه اصلاح نشده است. به همین دلیل عملا سیستم در حمایت از صنعت کار نمی‌کند و نگاه وزارت صمت بیشتر نگاه کنترلی است تا حمایتی. 

وی ادامه داد:‌ باید در بحث صادرات، کشورهای اروپایی را مدنظر قرار دهیم. امروز در دنیا اگر صادرکننده‌ای ارزی را که از بحث صادرات به دست می‌آورد به داخل کشور بیاورد، دولت چند برابر بیشتر از قیمت ارزی که وارد شده به صادرکننده پرداخت می‌کند. و همین مساله باعث شده تا کشورهایی مانند ترکیه و چین در بخش صادرات بسیار فعال باشند و به صادرکننده مهم روز دنیا تبدیل شوند. تا این سردرگمی و مشکلات حل نشود ما چیزی به عنوان توسعه صادرات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه به جای مُسکن باید به سمت درمان حرکت کنیم گفت: باید به برگزاری نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه‌های امپکس نگاه ویژه‌ای شود. هدف از امپکس این بود که آخرین دستاوردها و تولیدات صنعت کفش در یک مکان مشخص عرضه شود. پیش از این برخی نمایشگاه‌ها در کشور وظیفه منطقه‌ای خود را انجام داده بودند. از 9 سال پیش تشکل‌های وابسته به کفش، کیف و چرم تصمیم گرفتند تا نمایشگاهی را برای محصولات خود به نام امپکس راه‌اندازی کنند؛ البته اتحادیه کفش در این زمینه پیشگام بود. خوشبختانه در طول این سال‌ها نمایشگاه فعال‌تر شد و گاهی حتی بیش از 100 شرکت خارجی از چین، ایتالیا و کشورهای دیگر نیز شرکت می‌کردند. البته برگزاری این نمایشگاه مستلزم این است که سازمان نمایشگاه‌ها به ما کمک بکند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز نمایشگاه امپکس خوب طراحی خوب اجرا شده و بسیاری از تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف خواستار حضور در نمایشگاه که در دیماه امسال برگزار می‌شوند، شده‌اند. 

وی ادامه داد: برای دعوت مهمانان خارجی نیاز است تا زمان دقیق برگزاری آن مشخص و یک تقویم نمایشگاهی دقیق داشته باشیم. در  حالی که امسال مجوز خیلی دیر صادر شد و به همین دلیل نمی‌توان مهمان‌های بین المللی زیادی را دعوت کرد.

وی اظهار کرد: شرکت کنندگانی که به این نمایشگاه می‌آیند باید بدانند که حضور هر کدام صنعت کفش کیف و چرم را تقویت می‌کند و از همه صنایع می‌خواهیم که با تمام توان‌ خود شرکت کنند و همه ما باید کمک کنیم که این نمایشگاه بسیار قوی برگزار شود و از دولت نیز می‌خواهیم برای این صنعت احترام قایل شود.

وی ادامه داد: بعد از بخش کشاورزی این صنعتگر است که خودکفایی را ایجاد می‌کند و کشور را از بحث وابستگی در محصولات مختلف جدا می‌کند و صنعتگر برای این کار نیاز به احترام دارد و باید حمایت شود ما در کشور همه فاکتورهای توسعه و رشد صنعتی را داریم در حالی که بسیاری از کشورها چنین فاکتورهایی ندارند و اگر حمایت صورت بگیرد قطعا ما شاهد رشد صنعتی خوبی خواهیم بود.

 

گفت و گو: شبنم فرهمند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز