خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر و رئیس سازمان تات شرح داد:

مزیت های دستیابی به مرجعیت علمی برای کشور/ با وجود ظرفیت‌های کشور دستیابی به مرجعیت علمی کشاورزی امکان پذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۲۳۰

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به دستاوردهای رسیدن به مرجعیت علمی برای کشور، گفت: با توجه به وجود هیات علمی قابل توجه و دیگر ظرفیت ها، دستیابی به مرجعیت علمی در بخش کشاورزی امکان پذیر است.

به گزارش ایلنا، سید مجتبی خیام نکویی در نشست تخصصی مرجعیت علمی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی که در سازمان تات برگزار شد، با بیان اینکه از حدود ۱۸ سال قبل و بعد از بیانات رهبری در مورد موضوع مرجعیت علمی کشور، کمتر به این موضوع پرداخته شده است، گفت: در طول دو سال گذشته، ریل گذاری های جدیدی در سازمان تات طراحی شد که عناصر مختلفی در آن لحاظ شده و یکی از این عناصر تبدیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان مرجعیت علمی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

خیام نکویی افزود: بیش از ۱۰ هزار نفر عضو هیات علمی و ظرفیت های زیادی که در بخش کشاورزی وجود دارد که می تواند سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در مدت زمان کوتاهی به مرجعیت علمی کشاورزی و در منطقه تبدیل کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال‌ طی ماه‌های اخیر به چند کشور که سفرهای کاری داشتم، در همه این کشورها وزرای کشاورزی آنها عنوان می‌کردند که کشور شما در حوزه کشاورزی جزو پیشتازان است.

خیام نکویی گفت: لازمه این موضوع درک درست از مرجعیت علمی است و مرجعیت علمی در مفهوم عام خود، پیش نیاز دستیابی به تمدن نوین اسلامی است؛ به همین دلیل ما در حوزه‌های علوم انسانی و دیگر حوزه‌ها افراد صاحب فکر زیادی داریم و این نشست ها باید مقدمه ورود این افراد به موضوع مرجعیت علمی شود.

وی با بیان اینکه سازمان تات مجموعه‌ای تصمیم ساز برای حوزه امنیت غذایی است، گفت: نکته ای که بیشتر باید در این جلسات روی آن تاکید کنیم این است که اگر به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم، دستاوردهای آن برای کشور ما چیست.

رئیس سازمان تحقیقات،  آموزش و ترویج کشاورزی از دیگر دستاوردهای مرجعیت علمی را پیشرفت کشور درابعاد اقتصادی، علمی و اجتماعی عنوان کرد.

مزیت های دستیابی به مرجعیت علمی برای کشور/ با وجود ظرفیت‌های کشور  دستیابی به مرجعیت علمی کشاورزی امکان پذیر است

خیام نکویی همچنین گفت: مرجعیت علمی کشور، باعث مرجعیت زبان فارسی شده و پیرو آن خودبخود فرهنگ ما به دیگر کشورها نیز انتقال پیدا خواهد کرد و اگر کشور ما به مرجعیت علمی تبدیل شوید، محل مراجعه بسیاری از کشورها نیز خواهید شد. 

وی با بیان مثالی توضیح داد: سال ۸۵ که بیماری جاروئک مرکبات در کشور ما شیوع پیدا کرد، وقتی از بعضی  کشورهای اروپایی راهنمایی می خواستیم، عنوان می‌کردند که امکان تبادل اطلاعات وجود ندارد، اما بعد از چند سال که خود ما دستاوردهایی در این زمینه پیدا کردیم، همین کشورهای اروپایی در همایش هایی که در این زمینه داشتند، وزیر جهاد کشاورزی ما را دعوت می کردند، تا از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنند.

وی با اشاره به تقویت نظام مند علوم بین رشته ای، به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مرجعیت علمی برای کشور،  گفت: کسانی که به مرجعیت علمی دست پیدامی‌کنند، حوزه‌های فناورانه آنها رشد قابل توجهی پیدا می‌کند که باعث رشد ثروت ملی و توانمندی‌ برای حل مشکلات و چالش‌های اولویت دار کشور می‌شود.

خیام نکویی افزایش اقتدار ملی، تقویت ظرفیت نگاهداشت نخبگان، جلوگیری از نفوذ فرهنگی و... را از دیگر دستاوردهای دستیابی به مرجعیت علمی دانست.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز