خبرگزاری کار ایران

بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرید/ توصیه های سازمان دامپزشکی/ 28 مبتلا و 3 نفر وفات یافته

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۰۷۷

رئیس روابط عمومی و سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان تا به امروز 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا که 3 نفر از آنها متاسفانه فوت شدند.

به گزارش ایلنا، امین اسدی در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته گفت: بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق یک نوع کنه به نام «هیالوما» بین دام‌ها و از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی در ادامه افزود: توصیه‌های سازمان دامپزشکی در این مورد بر سه محور مختلف و خطاب به سه قشر متفاوت از افراد در کشور است.

توصیه به دامداران

اسدی توضیح داد: اولین دسته و مهم ترین آن دامداران هستند که اگر توصیه‌های دامپزشکی را رعایت کنند، کمک بسیار زیادی به کنترل این بیماری خواهد شد. دامداران باید بر اساس توصیه‌ های سازمان دامپزشکی، اماکن دامی را سمپاشی و نسبت به حمام ضد کنه دام ها اقدام کنند. همچنین از دست زدن و له کردن کنه‌ها بخصوص با دست، جدا خودداری نمایند که اگر مبارزه خوب و اصولی با کنه ها انجام گیرد، از گزش کنه ‎ها و در نتیجه از این بیماری در امان خواهند بود.

توصیه به ذابحین و کارکنان کشتارگاه ها و ...

سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه شرح داد: توصیه بعدی ما به ذابحین و افرادی است که در کشتارگاه ها، قصابی ها و... فعالیت دارند که به نکات فنی که توسط مسئولان فنی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها ارائه می‌شود، عمل نمایند.

اسدی ادامه داد: توصیه ما به ذابحین این است که در هنگام کار از روپوش، دستکش، کلاه، عینک و ... استفاده نمایند تا از تماس مستقیم خون و ترشحات دامی به بدن و مخاطات آن جلوگیری شود.

توصیه به سایر افراد جامعه

رئیس روابط عمومی سازمان دامپزشکی همچنین گفت: توصیه بعدی در این مورد متوجه مردم عزیز کشورمان است که از خریداری گوشت های کنار جاده خودداری کنند؛ چون ذبح آنها خارج از شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی انجام شده و خطرات جدی را ایجاد می‌کند و در این موارد حتی ممکن است گوشت‌هایی غیر از دام‎های شرعی و از جمله تک سمی ‎ها و غیره نیز در کنار جاده‌ها و معابر عرضه شود.

اسدی افزود: همچنین مردم باید از خوردن گوشت و جگر به صورت آبدار، نیم پخته یا خام که حرارت کافی ندیده‌ خودداری نمایند؛ چون ویروس از این طریق نیز منتقل خواهد شد.

اقدامات آموزشی و پیشگیری سازمان دامپزشکی

اسدی گفت: سازمان دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری اقدامات آموزشی و ترویجی لازم را انجام می‌دهد و در بحث نظارت بر سمپاشی‌ها و انجام درست و کارشناسی این قبیل اقدامات، پیگیری های لازم را به عمل می آورد و نسبت به پیشگیری از این بیماری ‎ها جدیت لازم را دارد، اما لازم است که مردم نیز به توصیه ها توجه داشته باشند.

 

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز