خبرگزاری کار ایران

با ارسال متنی صورت گرفت؛

توضیحات شرکت آب منطقه ای کرمان درباره مصاحبه ایلنا

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۵۷۹

شرکت آب منطقه ای استان کرمان نسبت به مصاحبه ای که از سوی خبرگزاری ایلنا با یکی از کارشناسان مسائل بحران آب استان منتشر شده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، در این گفت وگو که روز 30 شهریور ماه با عنوان : نقش دو دستگاه دولتی در ایجاد بحران آب کرمان/ افتتاح سد بدون ایجاد تاسیسات انتقال آب / اجرای طرح‌های آبخیزداری بدون مجوز و مطالعه منتشر شده است، شرکت آب منطقه‌ای کرمان توضیحاتی را درباره ایرادات و انتقادات مطروحه به این شرح ارائه کرد:

1. در ابتدای گزارش (مصاحبه) اعلام شده مطالعات اولیه مربوط به احداث سد مخزنی جیرفت (هلیل رود) به علت عدم وجود ایستگاه هواشناسی در آن زمان، ایراد داشته است.

پاسخ: مطالعات سد جیرفت در دهه 40 بر اساس استاندارد و روش‌های مرسوم طراحی و ساخت سد انجام شده است (ضمنا اطلاعات ایستگاه‌های هیدرومتری در حوضه سد از سال 42 موجود است) و در مطالعات سد لحاظ شده است.

2. در گزارش (مصاحبه) اعلام شده سد مذکور بر اساس آب کشاورزی شهرستان جیرفت و بعد تولید برق احداث شده است. اما پس از احداث به مشترکین جدید تحت عنوان شرکت احیای اراضی زیر سد جیرفت اشتراک آب واگذار شده است.

پاسخ: اهداف ساخت سد در بخش کشاورزی شامل بهبودی اراضی حقابه بر و توسعه کشاورزی بوده است و  انعقاد قرارداد با احیای اراضی زیر سد جیرفت از محل بخش توسعه صورت گرفته است.

3. در قسمت دیگری از گزارش علیرغم انتقادی که نسبت به واگذاری حق اشتراک به مشترکین جدید در قسمت قبل وارد شده مصاحبه شونده در دفاع تناقض گونه از مشترکین مذکور نسبت به عدم تحویل سهم آب کامل به ایشان انتقاد کرده و چنین اظهار داشته که در بازدید از محل مشاهده کرده‌اند ترانشه‌ای در ساحل سمت رودخانه هلیل ایجاد کرده‌اند که آب رودخانه را به سمت اراضی مورد نظر منحرف کرده و در واقع اراضی شرکت احیا شود!!

پاسخ: ضمن اعلام این مطالب که ادعای فوق به صورت مبهم و غیرشفاف بیان شده و به هیچ وجه مشخص نیست  که منظور گوینده انتقاد از عدم تحویل آب به سهامداران شرکت احیا است و یا انتقاد از تحویل آب به ایشان و یا انتقاد از عدم تحویل آب به حقابه‌ بران قانونی، به اطلاع می رساند آب مورد نیاز اراضی مذکور در محل سردهانه این اراضی به صورت ثقلی تحویل می‌ شود و طبق قانون و قرارداد، ساماندهی و بهره‌برداری و نگهداری از کانال آبرسانی اراضی مذکور از محل سردهانه تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی برعهده خود مشترک بوده است. همچنین چنانچه در این قسمت انتقاد گوینده نسبت به عدم تحویل آب به حقابه بران قانونی است، اعلم می‌دارد اولا: عده بسیار زیادی از حقابه‌بران قانونی که دارای مدرک مثبته قانونی وفق تبصره ذیل ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب بوده‌اند، از ابتدای آبگیری سد آب حق خویش را از شبکه‌های مدرن و نیمه مدرن دریافت و بهره‌برداری کرده اند. ثانیا: بر اساس مواد 18 و 19 و 20 قانون توزیع عادلانه آب و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه از آنجا که ساماندهی حقابه بران و اجرای امور اولیه در این خصوص بر عهده سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شده است، شرکت آب منطقه‌ای کرمان با همکاری سازمان مذکور و باقی نهادهای قضایی و اداری استان اقدامات لازم را جهت ساماندهی حقابه‌بران معمول کرده است. به گونه‌ای که با تکمیل مدارک و مستندات متقاضیان و طرح پرونده‌ها در کمیسیون مربوطه این مهم به اتمام خواهد رسید. لذا در این قسمت نیز ادعای بلاوجهی مطرح شده است. مجددا تصریح می‌ شود که هم واگذاری آب به عده‌ای مشترک جدید بر اساس تخصیص کشاورزی منطقه بوده و هم در خصوص تحویل آب به حقابه‌بران قانونی و همچنین باقی حقابه بران اقدامات لازم معمول شده و قصوری در این خصوص انجام نشده است.

4. در گزارش (مصاحبه) نسبت به احداث بندهای آبخیرداری اعتراض شدیدی به عمل آمده است.

پاسخ: ضمن تایید انتقاد مطروحه نسبت به نحوه احداث بندهای آبخیزداری و خاکی غیراصولی به اطلاع میرساند شرکت آب منطقه‌ای کرمان همواره مخالف احداث این بندهای غیراصولی بوده است و اعتراض خود را به کرات طی سنوات گذشته ابراز داشته و بارها از طرق مختلف خواستار اصلاح بندهای مذکور و انجام هماهنگی‌های لازم طبق ابلاغیه شماره 100/31/51512/96 مورخ 14/ 12/ 96 وزیر محترم نیرو در اجرای این گونه بندها روی رودخانه‌ها و مسیل‌های استان شده است و خواهد شد.

5. در قسمت دیگری از مصاحبه منتشره راجع به سد قدرونی راور نیز مطالبی منتشر و نسبت به افتتاح سد مذکور بدون تاسیسات انتقال آب و فقدان آب در مخزن سد مذکور انتقاد شده است و افتتاح چنین سدی را جای تامل دانسته است.

پاسخ: از جمله اهدافی که توسط شرکت آب منطقه‌ای کرمان در احداث سد مخزنی قدرونی تبیین شده است مهار سیلاب‌های فصلی و ذخیره‌سازی و بهره‌برداری از آن برای تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت شهر راور بوده است. بواسطه خشکسالی‌های 20 سال اخیر که وقوع سیلاب‌های حوضه را به تاخیر انداخته است، در زمان برگزاری مراسم افتتاحیه، ذخیره آب قابل توجهی در مخزن سد شکل نگرفته بود. این موضوع در اقلیم‌های گرم و خشک با رودخانه‌های فصلی معمول بوده و به این دلیل ارزش سرمایه‌گذاری و تلاش‌های انجام شده در ساخت سازه عظیم سد نفی نمی‌شود. چه در صورت وقوع سیلاب‌های گذشته و شکل‌گیری دریاچه سد این اظهارات منفی به مثبت تغییر می‌کرد و دلیل این تغییر نیز سازه ساخته شده سد است. احداث سد مخزنی از ارکان مهم تامین آب شهرستان راور بوده و با وجود شرایط اقلیمی سخت منطقه در تامین آب و با وجود سیلاب‌های گذشته امری با پشتوانه کارشناسی است. انشاالله با برخی اقدامات ساماندهی که در حوزه آبریز آن مدنظر شرکت آب منطقه‌ای است و به لطف پروردگار متعال در بازگشت ترسالی به حوضه، مردم شریف شهرستان راور از فواید سد در تامین آب شرب و صنعت بهره‌مند خواهند شد.

در خصوص عملیات آبرسانی به شهر راور لازم به ذکر است مطالعات طرح و اخذ مجوزهای مربوطه آن صورت پذیرفته و مدارک و مستندات آن جهت اخذ ردیف اجرایی ارسال گردیده و در دست اقدام می‌باشد و به محض دریافت ردیف اجرایی عملیات آبرسانی شروع می‌ شود.

6. در قسمت دیگری از مصاحبه در خصوص بند انحرافی اندهجرد نیز انتقاداتی مطرح نموده و اعلام داشته که بند انحرافی مذکور صرفا توانایی انتقال آب پایه رودخانه را داشته و با اولین آبگیری صد در صد تخریب و از مدار خارج شده است.

پاسخ: بندهای انحرافی علی الاصول و طبق عرف و قاعده برای مدیریت دبی پایه رودخانه احداث می‌شوند و دبی حاصل از سیلاب‌ها اصولا توسط سدهای مخزنی کنترل و مدیریت می گردند. ضمنا تخریب کانال احداثی در ابتدای آبگیری امری ناشی از قصور شرکت آب منطقه‌ای نبوده است و همانگونه که احتمال چنین رخدادهایی در پروژه‌های مشابه وجود دارد در مواردی که تخریب این گونه سازه‌ها ناشی از شدت سیلاب و قوای قهریه طبیعت نباشد، ناشی از قصور مشاور یا پیمانکار قلمداد می‌شود و ارتباطی با کارفرما (دولت) ندارد. ضمنا همانگونه که در مصاحبه ذکر شده پس از تخریب کانال شرکت آب منطقه‌ای موضوع را رها نکرده و نسبت به جایگزینی کانال با خط  لوله اقدام کرده است.

7. مصاحبه شونده در پایان مطالب ابرازی خود به طور کلی عملکرد وزارت نیرو در استان کرمان را زیر سئوال برده و پیشنهاد داده گروهی از کارشناسان و خبرگان مسائل حوزه آب به استان کرمان بیایند و نسبت به حل بحران آب در این استان اقدام کنند.

پاسخ: در پاسخ به این انتقاد شدید و بلاوجه و خلاف واقع مصاحبه شونده با خودداری از اطاله کلام به اختصار اعلام می‌ شود در منطقه‌ای همچون استان کرمان که جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور بوده و طی دهه‌های اخیر دچار خشکسالی شدید شده و اکثر مناطق و دشت‌های این استان حتی قبل از انقلاب اسلامی ممنوعه بحرانی شده‌اند، چنانچه مدیریت وزارت نیرو ایراد اساسی و غیرمتعارفی داشت قطعا در حال حاضر زندگی در این استان روند عادی نداشته و به ویژه در بخش کشاورزی همچنان جزو قطب‌های اصلی کشور محسوب نمی‌ شود. متاسفانه مشخص نیست چرا کارشناس مزبور بدون داده‌های علمی و شاخ‌های استاندارد و پذیرفته شده و بدون در نظر گرفتن واقعیات طبیعی استان مطالب مورد ادعای خویش را به شرح گزارش منتشر شده مطرح کرده است.

بدیهی است قانونا و شرعا حق پیگیری و دفاع قانونی برای این شرکت و وزارت نیرو و همچنین سازمان جهاد کشاورزی محفوظ خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز