خبرگزاری کار ایران

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان؛

افزایش نگران‌کننده تولید بی‌سوادی در جامعه

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۱۳۳

تمام افرادی که به سن شش سالگی می‌رسند به مدارس وارد نمی‌شوند و حتی بسیاری از آنها تحصیلات خود را در سن ابتدایی رها می‌کنند و این سبب تولید بی‌سوادی در جامعه می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تمام افرادی که به سن شش سالگی می‌رسند به مدارس وارد نمی‌شوند و حتی بسیاری از آنها تحصیلات خود را در سن ابتدایی رها می‌کنند و این سبب تولید بی‌سوادی در جامعه می‌شود.

به گزارش ایلنا ازکرمان، صباحی با اشاره به انسداد مبادی بی‌سوادی در جامعه افزود: گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ ساله در اولویت امر مبارزه با بی‌سوادی قرار دارند و به این منظور طرح‌هایی برای جذب، شناسایی و نگه داشتن این گروه که مولد سواد در جامعه هستند در دستور کار داریم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه گروه سنی مذکور علاوه بر آسیب‌پذیر بودن قابلیت آسیب رساندن هم دارد، گفت: اغلب این گروه شامل بچه‌های کار هستند که به دلیل کمک به معیشت خانواده از تحصیل بازماندند.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۶ نفر افراد ۱۰ تا ۲۰ ساله کرمان از نعمت سواد محروم هستند.

صباحی از زیر پوشش قرار دادن بچه‌های کار، بی سرپرست و بدسرپرست و همچنین افراد معلول جسمی خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر طرح‌های سوادآموزی ویژه این افراد کمک‌هزینه‌های تحصیل نیز به آنها اعطا می‌شود.

با اشاره به آغاز جدی طرح‌های سوادآموزی ویژه اولیای دانش‌آموزان کرمانی تصریح کرد: اولیای بی‌سواد در کرمان جمعیت ۴۸ هزار نفری را شکل داده‌اند.

وی افزود: طرح‌های سوادآموزی ویژه آموزش آنها از صفر تا ۱۰۰ در آموزش و پرورش کلید خورده است و این مورد جزو وظایف ذاتی مدیران آموزش و پرورش است.

صباحی تاکید کرد: سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تشکیل فراز و نشیب‌هایی را با خود داشته است و پس از ادغام در آموزش و پرورش در سال ۸۲ تمام تلاش خود را در ریشه‌کن شدن بی‌سوادی و به صفر رساندن آن در جامعه به کار گرفته است.

وی یادآور شد: البته اینکه به طور کامل بی‌سوادی به صفر برسد، یک حرف شعاری است، زیرا در مناطق دور افتاده بی‌سوادانی از چشم دور می‌ماند و از طرفی تلاش برای تشویق آنها به سوادآموزی دشوار است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: با همت مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در جلسه شورای معاونان مقرر و اجبار شد تا به طور جدی طرح سوادآموزی مدرسه به مدرسه و خانه به خانه دنبال شود.

وی با اشاره به پالایش ۱۰۰ درصدی افراد بی‌سواد در سال جاری عنوان کرد: امسال ۱۱ هزار افراد بی سواد مطلق را در سراسر استان زیر پوشش بردیم.

صباحی یادآور شد: اکثر این جمعیت شامل اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان و نیز جمعیت مناطق روستایی بودند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: رودبار، قلعه‌گنج و ریگان و جیرفت و در کل مناطق جنوبی استان کرمان بیشترین بی‌سواد را به خود اختصاص داده که تعداد بی‌سوادان رودبار چهار برابر کل بی‌سوادان استان بوشهر است.

وی بیان داشت: در رودبار بیش از ۸ هزار بی‌سواد وجود دارد و تاکنون ۴۱ کلاس نهضت دایر شده که البته گردهم‌آوری بی‌سوادان از نقاط دورافتاده سر یک کلاس کار مشکلی است.

صباحی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر نیز در رودبار امر آموزش در نهضت‌های سوادآموزی را به صورت فرد به فرد برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: به زودی نخستین جلسه شورای پشتیبانی از سوادآموزی استان به ریاست استاندار کرمان برگزار می‌شود که دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، امام جمعه، بهزیستی، حوزه علمیه، جهاد کشاورزی و… به ریشه‌کن شدن بی‌سوادی می‌شتابند.

وی تاکید کرد: در مسیر نهضت سوادآموزی از معلمان بازنشسته، آموزش‌های از راه دور، سازمان بسیج سازندگی و ظرفیت‌های دیگر استفاده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا سال ۹۵ استان کرمان شرایط ایده‌آل در حوزه سوادآموزی برسد و گفت: ادعای اینکه نرخ بی‌سوادی را به صفر برسانیم، دور از انتظار است.

صباحی باسوادترین شهرستان‌های استان را کرمان و شهربابک و کم‌سوادترین را شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی مبنی بر ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در استان‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: بسیاری از استان‌ها هم‌اکنون نیز به شرایط ایده‌آل رسیدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: حتی استان‌های دیگر نیز زودتر از پایان سال ۹۴ توفیق می‌یابند، اما در کرمان تا پایان سال ۹۵ ریشه‌کن شدن بی‌سوادی و و حداقل رسیدن به شرایط ایده‌آل میسر نیست.

وی افزود: ساختار سوادآموزی باید استمرار داشته باشد، زیرا بدون حمایت و پشتیبانی سواد آموختگان رها می‌شوند و سواد کسب شده به فراموشی و بطالت گذرانده می‌شود.

صباحی خاطرنشان کرد: ۷۵ نفر از سودآموزان و نهضت‌آموزان استان کرمان جزو چهره‌های علمی و دانشگاهی سرشناس در تمام حوزه‌های کشور هستند.

وی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ اتباع افاغنه مجاز به سکونت در استان کرمان را ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۷۰۰ نفر از آن زیر پوشش سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان در تعریف دوره‌های سوادآموزی ویژه بزرگسالان بیان داشت: مدرک این افراد شرکت‌کننده در این دوره معادل سوم ابتدایی است.

وی دوره تحکیم را مرحله بعدی سوادآموزی عنوان کرد که وظیفه تثبیت و تعمیق یافته‌های سواد افراد را برعهده دارد و بیشتر برای افرادی است که تمایلی به ادامه سوادآموزی ندارند.

صباحی خاطرنشان کرد: دوره انتقال نیز دوره سوم کلاس‌های نهضت است که افراد باید مراحل قبل را گذرانده باشند و پس از گذراندن این دوره مجوز ورود به دوره متوسطه را کسب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این دوره متناسب با تمام محتوای کتب درسی دوران ابتدایی مانند دروس تاریخ و جغرافیا و… است که کاملا با آموزش‌های رسمی تطبیق دارد.

وی عنوان کرد: امروزه بیشتر شیوه آموزشی در این دوره‌‌ها به صورت فرد به فرد است، زیرا امکان جمع‌آوری تمام بی‌سوادان در یک مکان فراهم نیست و در کنار آن شیوه‌های کلاسی و گروهی نیز کابرد دارد.

صباحی در توضیح ساعات سوادآموزی بیان داشت: دوره سوادآموزی مرحله اول ۴۰۰ ساعته است که بنا به شرایط سوادآموزان به ۵۵۰ ساعت نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: برای دوره تحکیم ۲۰۰ ساعت تعریف شده که ۱۳۰ ساعت حضوری و مابقی به صورت غیر حضوری است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: دوره انتقال نیز به دلیل تثبیت یافته‌ها و علم آموزی منطبق بر آموزش‌های رسمی ۷۰۰ ساعته است که حدود شش تا ۹ ماه طول می‌کشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز