خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان

چالش‌های بحران آب شهر حل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۳۶۲

دستور کار نشست شورای شهر حل چالش‌های بحران آب، از جمله استفاده از ظرفیت تبصره ۳ قانون و تغییر نرخ حق انشعاب آب به منظور تأمین منابع هزینه ای تعویض شبکه فرسوده انتقال آب و اجرای سریع تر خطوط فاضلاب شهری، بود.

نشست عمومی شورای اسلامی شهر، با حضور رئیس، اعضا، شهردار و مدیر عامل آب و فاضلاب استان برگزار شد.
به گزارش ایلناازکرمان در این نشست رئیس شورای اسلامی شهر کرمان بر ضرورت تأمین بهداشتی و استاندارد آب شهروندان تأکید کرد و گفت: دریافت آب سالم حداقل حق شهروندان است که باید بسیار مورد توجه باشد، چرا که سلامت عمومی جامعه در گرو این اقدام است.

مویدی به کارشناسی های دقیق شورا در خصوص افزایش حق انشعاب شهروندان خبر داد و افزود: افزایش قیمت حق انشعاب از کل شهرستان های کرمان و سایر کلان شهرها استعلام شده است تا بر اساس منطقی عادلانه در این خصوص تصمیم گیری شود.

در این نشست مدیر عامل آب و فاضلاب از برپایی چند جلسه در خصوص این درخواست شرکت آب و فاضلاب و استفاده از این ظرفیت قانونی با حمایت و مصوبه شورا خبر داد.

طاهری به اهمیت آب در زندگی شهروندان اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد بعد از امنیت و اکسیژن، آب مهمترین نیاز مردم باشد، علاوه بر این بهره مندی از آب سالم و بهداشتی با فشار مناسب و بصورت مستمر عنوان عادی ترین مطالبه مردم است.

وی به هزینه بالای تأمین آب سالم اشاره کرد و گفت: علی رغم این هزینه بالا، شرکت آب و فاضلاب از سال ۸۵ تا به حال هیچگونه افزایش قیمتی در بحثانشعاب نداشته است.

وی به بحران کم آبی شهر کرمان و نبود منابع تأمین آب تا شعاع ۶۰۰ کیلومتری غرب و شمال شهر کرمان جهت انتقال آب، اشاره کرد و گفت: متأسفانه شهر کرمان یکی از محروم ترین شهرها در بحثمنابع آبی است و شهرهایی مانند زاهدان، بندرعباس و یزد در این خصوص بسیار از کرمان جلوترند.

مدیر عامل آب و فاضلاب، شبکه انتقال آب در شهر کرمان را ۱۸۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: متأسفانه در این شبکه فرسوده بیش از ۲۵ درصد هدر رفت آب داریم که باید در جهت اصلاح آن به سرعت اقدام نماییم.

وی تصریح کرد: درصددیم که بتوانیم ۵ تا ۱۰ درصد این هدر رفت را مدیریت کنیم و آن را به چرخه آب کرمان بازگردانیم.
طاهری ادامه داد: متأسفانه ۵۲۱ کیلومتر از شبکه ۸۰۰ کیلومتری کرمان فرسوده و غیر استاندارد است که احتمال

انتقال آب غیربهداشتی و ناسالم را افزایش می دهد و باید در جهت اصلاح آن هر چه سریعتر اقدام شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمان گفت: با توجه به اینکه سلامت جزو الویت های اساسی مردم است، لازم است نسبت به تعویض لوله های آزبست و جایگزینی آن با لوله های چدن پلی کا اقدام گردد.

وی ارائه خدمات آب و فاضلاب را بسیار ارزان ارزیابی کرد و گفت: با توجه به لزوم بازسازی شبکه و تأمین منابع برای سرعت بخشی به احداثشبکه فاضلاب شهری، لازم است در خصوص افزایش حق انشعاب در شهر کرمان تصمیاتی اتخاذ شود که در قانون این اختیار به شوراهای محلی واگذار شده است.

طاهری با بیان اینکه میانگین بهره مندی کشوری از طرح فاضلاب شهری در حدود ۳۸ درصد است، تصریح کرد، متأسفانه در کرمان این عدد به ۷ درصد رسیده که نشان دهنده ضعف شدید کرمان در این حوزه است.

وی به معضل آب های زیر سطحی در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اجرای فاضلاب شهری از مهمترین اقدامات در شهر کرمان است، متأسفانه با اعتبارات اندک دولتی پس از ۱۶ سال تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشته ایم.

طاهری تصریح کرد: با بودجه فعلی امکان انجام سالی ۲ کیلومتر خط فاضلاب شهری در کرمان وجود دارد و معلوم نیست احداث۱۵۰۰ کیلومتر خط مورد نیاز باقی مانده تا چه زمانی اجرا شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب بیان داشت: منابع درآمدی این شرکت جهت تأمین آب، بازسازی شبکه و اتمام طرح فاضلاب شهری بسیار ناکافی است، لذا با توجه به پیش بینی که در قانون شده درخواست داریم که شورای کرمان از این اختیار قانونی در جهت افزایش و متناسب شدن نرخ واگذاری انشعاب به شهروندان تصمیاتی اساسی اتخاذ نماید.

در ادامه اعضای شورای شهر کرمان نیز مواردی از جمله: ضرورت توجه به جلوگیری از هدر رفت ۲۵ درصد آب شهر کرمان، توجه به مدیریت واحد شهری، توجه به وضعیت کیفی آب برخی شهرستانها از جمله بردسیر، واگذاری انشعاب های چند کنتوری در مجتمع های آپارتمانی، اطلاع رسانی در خصوص کمبود آب و نحوه جیره بندی یا کاهش فشار آب در برخی محلات، لزوم توجه به جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق شهر که مجتمع های آپارتمانی در حال ساخت است، پیشنهاد استفاده از سیستم مدیریت توزیع فشار به منظور توزیع عادلانه آب در همه نقاط شهر، بحثفاضلاب شهرک صنعتی و تعهد شرکت آب و فاضلاب در هزینه کرد مبلغ افزوده شده به حق انشعاب، را مطرح کردند.

پس از بیان سئوالات اعضای شورا، مدیر عامل سازمان آب و فاضلاب به پرسشهای اعضا پاسخ داد و از تعهد عملی مدیران این مجموعه در هزینه کرد مبلغ افزوده شده به حق انشعاب با ارائه گزارش های دقیق ماهانه پس از تصویب نهایی این پیشنهاد خبر داد.

در پایان اعضای شورا با توجه به مسائل و مشکلات مطرح شده و اهمیت حرکت جدی در حوزه آب و فاضلاب کرمان با این درخواست شرکت آب و فاضلاب موافقت نمودند تا این پیشنهاد به منظور اخذ مصوبات بعدی جهت اجرا از سوی شرکت آب و فاضلاب به وزارتخانه ارسال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز