خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی و انقلاب کرمان:

حرفه‌آموزی در ایجاد خودباوری‌ زندانیان موثر است

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۶۳۲

تحقیقات نشان می‌دهد که فقط ۱۲ درصد از خانواده زندانیان پس از زندانی شدن سرپرست خانواده، از حداقل سرمایه و اموال برای گذراندن زندگی برخوردارند و مابقی به دلایل مختلف دچار نابسامانی اقتصادی می‎شوند و در محرومیت و سختی زندگی را سپری می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: اشتغال‌ و حرفه‌آموزی زندانیان را در ایجاد خودباوری‌، احترام‌پذیری، تعادل نسبی، روحی و روانی و بهره‏گیری خانواده آنان از فعالیت‌های اقتصادی زندانی در دوران تحمل کیفر موثر دانست.

به گزارش ایلنا از کرمان، موحد تصریح کرد: انجمن حمایت زندانیان در این راستا موفقیت‌های خوبی داشته، به عنوان مثال افزایش و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری که از عوامل اصلی جامعه‌پذیر شدن زندانیان است از اقدام‌های مهم این انجمن است. با اجرای این برنامه‌‌ها می‌توان مددجویان را در جهت ارزش‌ها، هنجارها و به طورکلی فرهنگ جامعه قرار داد و اندیشه‌های انحرافی و ضد اجتماعی را از بین برد.

وی با بیان اینکه مجازات حبس و آثار سوء آن پرهزینه‌ترین کیفر به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: این مجازات از دیرباز با رویکردهای متفاوت برای مقابله با بزهکاری مورد استفاده قرار گرفته است اما در قرن اخیر زندان به عنوان شیوه‌ای تنبیهی‌ با رویکرد اصلاحی و تربیتی با هدف دفاع اجتماعی از طریق بازسازی شخصیت و اصلاح رفتار زندانیان در قوانین کیفری پذیرفته شده است.

وی با اشاره به تاثیرات سوء ناشی از مجازات حبس برای زندانی و خانواده او و حتی جامعه تصریح کرد: به نظر می‌رسد نه تنها اهداف مورد نظر موافقان مجازات حبس حاصل نشده بلکه مضرات آن بیشتر آشکار شده است.

نایب رییس انجمن حمایت زندانیان کرمان همچنین گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که فقط ۱۲ درصد از خانواده زندانیان پس از زندانی شدن سرپرست خانواده، از حداقل سرمایه و اموال برای گذراندن زندگی برخوردارند و مابقی به دلایل مختلف دچار نابسامانی اقتصادی می‎شوند و در محرومیت و سختی زندگی را سپری می‌کنند.

موحد با بیان اینکه یافته‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد خانواده‌های زندانی در اکثر لحظات شبانه‌روز نگران آتیه فرزندان و وضع زندانی خود هستند، افزود: آنان رنج و عذاب روحی زیادی را متحمل و بیش از ۶۰ درصد فرزندان زندانیان با افت تحصیلی قابل ‌توجهی مواجه می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه ناامنی و احساس ترس، بی‌پناهی و مطرود شدن در این خانواده‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و بیماری‌هایی مانند گوشه‌گیری‌، انزوای اجتماعی و کاهش علاقه خانوادگی در بین آنها هم به طور جدی رواج می‌یابد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: با توجه به فقدان حضور پدر در خانواده، مادر مجبور است برای گذران زندگی در خارج از خانواده یا درون خانه شغلی درآمدزا داشته باشد بر این اساس فرصت پرداختن به امور تربیتی و مراقبتی فرزندان را کمتر دارند و از این‌رو، زندانیان بی‌بضاعت و خانواده‌های آنها در معرض سوء‌استفاده افراد بزهکار یا در ورطه لغزش و تکرار جرم قرار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز