خبرگزاری کار ایران

فرماندار کرمان:

راه رسیدن به توسعه و تعالی، مطالعه و ترویج کتابخوانی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۰۱۴

نهادهای فرهنگی باید هم و غم خود را معطوف به افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی نمایند و مسئولیت اصلی در این زمینه برعهده انجمن کتابخانه‌هاست.

توحیدی در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان کرمان عنوان کرد: نهادهای فرهنگی باید هم و غم خود را معطوف به افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی نمایند و مسئولیت اصلی در این زمینه برعهده انجمن کتابخانه‌هاست.

به گزارش ایلنا از کرمان وی افزود: باید راه‌ها و روشهایی برای جذب افراد به مطالعه ارائه شود چراکه روشهای فعلی چندان موفق نبوده‌اند.

فرماندار کرمان عنوان کرد: تعداد کتابهای موجود در کتابخانه‌ها زیاد است ولی کتابخوان کم است به گونه‌ای که برخی از کتاب‌ها حتی یک مرتبه هم مورد استفاده قرار نگرفته است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان خاطرنشان کرد: کرمان شهری دانشگاهی است و تعداد زیادی از جوانان ما در مقاطع ارشد و دکتری مشغول به تحصیل و تعداد زیادی نیز از اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها هستند ولی آثار وجودی این همه تحصیل کرده در سطح شهر ملموس نیست درحالیکه باید تاثیرات مثبت وجود این همه نیروی علمی در عمران، و فضای شهری دیده شود.

در ادامه مدیرکل انجمن کتابخانه‌های استان با تأکید بر نقش موثر فرهنگ در یک جامعه ابراز داشت: فرهنگ اساسی‌ترین و محوری‌ترین هویت یک جامعه است و یکی از راههای موثر در تقویت فرهنگ یک کشور ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در آن است.

حسین‌زاده افزود: امروزه فرهنگ مطالعه و دانش، یکی از شاخصهای توسعه یافتگی به شمار می‌رود یکی از پارامترهای اقتدار در علوم سیاسی، در کنار مباحثاقتصادی، سرمایه داری و نیروی انسانی، موضوع علم است. موضوعی که در قرآن و احادیثو کلام بزرگان برآن تأکید زیادی شده است.

وی با اشاره به کم بودن اعتبارات مجموعه کتابخانه‌ها عنوان کرد: پایین بودن سطح اعتبارات باعثکم شدن فعالیت فعالان این حوزه نشده است ضمن آنکه خیرین کمکهای فراوانی در این بخش نموده‌اند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: استان کرمان در سال گذشته توانسته است در بحثکمیته نهضت مطالعه مفید رتبه اول را کسب نماید همچنین رتبه دوم در حوزه امانت کتاب و با تعداد چهارمیلیون و چهارصدهزار مراجعه کننده رتبه سوم را در سطح کشور در زمینه تعداد مراجعین به کتابخانه‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۴ باب کتابخانه عمومی و ۶۵ هزار متر مربع زیربنا در استان وجود دارد افزود: کرمان رتبه چهارم مساحت سرانه کتابخانه را در کشور دارا است و به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک باب کتابخانه وجود دارد که این رقم در شهرستان کرمان به ازای هر ۲۴ هزار نفر یک کتابخانه است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های استان تعداد کتابهای موجود در کتابخانه‌های شهرستان کرمان را ۴۰۰ هزار جلد عنوان کرد و بیان داشت: با این تعداد کتاب حدود ۸۰۰ هزار کتاب امانت داده شده است.

در ادامه دبیر انجمن کتابخانه‌های شهرستان کرمان نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌ها گفت: در کنار انجام امور روزانه یکسری فعالیتهای جنبی توسط این انجمن درحال اجرا است از جمله برگزاری کانونهای ادبی، کانونهای قرآن و نهج البلاغه، کانونهای مطالعاتی، کلاسهای نویسندگی، شبهای شعر عاشورایی و رضوی، برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم.

خانم عامری افزود: در کتابخانه‌ها در کنار بخش‌های امانت و مرجع، بخشهای چند دقیقه با کتاب، معرفی شهدای هسته‌ای، بخش کم سوادان و بریده جراید را نیز راه اندازی کرده‌ایم ضمن آنکه بخش کودک کتابخانه‌ها را نیز ارتقاء دادیم.

وی برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ، جلسات آموزشی کاهش استرس کنکور، مهارت ارتباطات، عفاف و حجاب را از دیگر فعالیتهای این انجمن دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز