خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

فاز اول هدفمندی یارانه ها شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۹۲۸

هدف از اجرای هدفمندی این است که در میان مدت و بلند مدت نرخ رشد اقتصادی را افزایش داده و به افزایش سطح تولید ناخالص ملی بیانجامد

ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان گفت: ما در مسیر حرکت انقلاب در یک شرایط خاص قرار گرفته‌ایم شرایطی که هم به لحاظ نقاط بیرونی هم درونی فعالیت‌های اقتصادی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایلنا از کرمان وی خاطرنشان کرد: فاز اول هدفمندی یارانه‌ها شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرد. هدفمندی یارانه‌ها چیزی نبود که مختص کشور ما باشد این امر موضوعی کار‌شناسی شده است که در بسیاری از کشور‌ها اجرا می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مثبت هدفمندی یارانه‌ها افزود: بحثهدفمندی در کوتاه مدت آثار خاص خود را دارد اما هدف از اجرای هدفمندی این است که در میان مدت و بلند مدت نرخ رشد اقتصادی را افزایش داده و به افزایش سطح تولید ناخالص ملی بیانجامد.

وی ضمن برشمردن نقاط ضعف وقوت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اذعان داشت: قانون، منابع و مصارف هدفمندی را برای ما تعریف کرده است و طبق آن جمع منابع و مصارف یکسان درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در دولت قبل میزان مجموع منابع هدفمندی یارانه‌ها بین ۲۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان و مصارف آن ۴۲ هزار میلیارد تومان بود یعنی حدود ۱۰ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری ایجاد شد و دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شد که همین امر باعثشد بجای تاثیر مثبت اثرات منفی بجای گذارد.

پورابراهیمی گفت: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توافق مجلس و دولت این است که این تعادل اجرا شود و مصارف ما به میزان درآمد آن انجام شود.

وی ادامه داد: پرداختهای نقدی سبب بالا رفتن نقدینگی در جامعه خواهد شد البته در نظر داشته باشید که پرداختهای غیرنقدی دولت در طرح هدفمندی، دادن سبد کالا نیست بلکه ارائه خدمات است در بخشهایی مثل سلامت و بیمه.

وی عامل دیگری که سبب شد تا هدفمندی اثرات مطلوب پیش بینی شده را به دنبال نداشته باشد عدم وجود توازن در پرداخت یارانه هامتناسب با میزان درآمد خانوار‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: پرداخت‌ها باید برحسب میزان درآمد خانوار‌ها صورت پذیرد یعنی اغنیا یارانه کمتری نسبت به فقرا دریافت نمایند پس اشکال دیگر ما یکسان‌پردازی یارانه‌ها بود.

پورابراهیمی عدم توجه به بخش تولید را مورد دیگری دانست که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت وی در این رابطه گفت: تولید به عنوان رکن آسیب پذیر در اجرای هدفمندی مورد بی‌توجهی قرار گرفت و همین امر سبب شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت محصولات و تولیدات داخلی رابالا ببرددر حالی که باید سیاستهای حمایتی در این رابطه پیش بینی می‌شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته شهامت و جرأت دولت قبل در اجرای هدفمندی یارانه‌ها را باید تحسین کرد، دولتهای پیش از آن عمدتاً به خاطر فضای سیاسی و اجتماعی جامعه از اجرای آن اجتناب می‌کردند ولی دولت قبل با جرأت دست به اجرای آن زد.

وی با اشاره به آمار ثبت کنندگان و متقاضیان دریافت یارانه اذعان داشت: طبق آمار حدود ۹۳% از مردم خود را شایسته دریافت یارانه دانستند و تنها حدود۵/۲ تا ۳ میلیون از دریافت یارانه انصراف دادند که اگر مطابق پیش بینی‌ها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد از دریافت یارانه انصراف می‌دادند امکان برقراری توازن در منابع و مصارف ایجاد می‌شد و کسری بودجه در این زمینه مرتفع می‌شد.

پورابراهیمی افزود: طرح پیشنهاد شده مجلس به دولت برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها مدل هزینه‌ای است که طبق آن هزینه‌های مصرفی یک خانوار ۴ نفره محاسبه و براساس آن عدد هدف تعیین شود.

وی خاطر نشان کرد: مشخص شدن میزان عدد هدف کمک خواهد کرد تا دولت بتواند برنامه ریزی دقیق تری داشته، خانوارهایی که نیاز بیشتری به دریافت یارانه دارند را مشخص و مابقی را حذف نماید.

وی یادآور شد باید با اتکا به توانمندیهای خود حرکت کنیم تکیه به مجامع بین المللی و دیوان آمریکایی و خارج از کشور یک خیال باطل است این انتظار می‌رود که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبات اقتصادی ملموسی را در شش ماهه دوم در کشور شاهد باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز