خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمانشاه تصریح کرد:

جاری شدن فاضلاب در قره سو و آبشوران سلامت کرمانشاهی‌ها را به خطر انداخته است

استاندار کرمانشاه گفت: ریخته شدن فاضلاب شهری در دو رودخانه قره سو و آبشوران، بهداشت و سلامت مردم کرمانشاه را کاملاً به خطر انداخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از استانداری کرمانشاه، اسدالله رازانی فاضلاب شهر را یکی از چالش‌های مهم کرمانشاه توصیف کرد و گفت: ریخته شدن فاضلاب شهر در دو رودخانه قره‌سو و آبشوران بهداشت و سلامت مردم کرمانشاه را کاملاً به خطر انداخته است و همچنین بوی این فاضلاب در اغلب ایام سال مردم را آزار می‌دهد.
 
استاندار کرمانشاه اظهار داشت: برای جمع آوری فاضلاب از سطح شهر و انتقال آن به خارج از محدوده 75 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواسته‌ایم این مبلغ را در همین سال جاری به پروژه اختصاص دهد.
 
این مقام عالی استان ادامه داد: همچنین موضوع تکمیل تصفیه خانه فاضلاب نیز در دستور کار است. این پروژه تا کنون از 30 درصد پیشرفت برخوردار بوده و در آینده می‌تواند بخشی از فاضلاب شهر را تصفیه کند.

وی گفت: تکمیل این پروژه نیز نیازمند اعتبارات بسیار بیشتری است که امیدواریم اعتبار مناسبی از محل مازاد درآمدهای نفتی به این موضوع مهم اختصاص دهد. 

رازانی در بخش دیگری از سخنانش وجود بافت‌های حاشیه‌ای گسترده و مشکلات حاشیه‌نشینی را از دیگر چالش‌های مهم شهر کرمانشاه توصیف کرد و گفت: هم اکنون 350 هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه در شهرک‌های حاشیه‌ای زندگی می کنند. این میزان از جمعیت به تنهایی به اندازه جمعیت هر کدام از مراکز استان‌های همجوار است.

 
استاندار کرمانشاه ادامه داد: بخش عظیمی از این جمعیت بر اثر آسیب‌های سال‌های جنگ، دامنگیر شهر کرمانشاه شده و جمعیت چند شهرستان مرزی به این شهر سرازیر شده اند و در قالب شهرک‌های متعدد حاشیه‌ای سکونت یافته‌اند.
 
وی تصریح کرد: معضل حاشیه‌نشینی تنها مختص شهر کرمانشاه نیست و بقیه شهرستان‌ها نیز کم و بیش به این معضل گرفتار هستند. به عنوان نمونه در شهر جوانرود نیز 70 درصد ساکنان آن حاشیه‌نشین هستند. در این زمینه دولت باید به کرمانشاه کمک کند تا بتوانیم به حل این معضل که به آسیب‌های اجتماعی بسیاری دامن زده است بپردازیم.
 
وی ریزگردها را از دیگر چالش‌های استان برشمرد و گفت: ریزگردهای کرمانشاه منشاء خارج از کشور دارند. خوشبختانه دولت برای سال‌های آتی اعتبارات خوبی در این زمینه در نظر گرفته است که در صورت تخصیص آن به استان، می‌توان برنامه‌های مناسبی برای کاهش اثرات مخرب این ریزگردها طرح ریزی کرد.

کد خبر : ۴۳۶۱۰۶