خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهرستان کرمانشاه در گفت وگو با ایلنا:

وام 10 میلیونی نیز تاثیری در ازدواج جوانان نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۷۳۹

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان کرمانشاه گفت: وام 10 میلیونی نیز تاثیری در ازدواج جوانان نخواهد داشت.

"داود امامی"در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، اظهار کرد: فراگیر بودن ازدواج یکی از ویژگی‌های جامعه ایران است. یعنی برخلاف بسیاری از کشورهای صنعتی که گروه کثیری، تمام عمر خود را به صورت تجرد و عزب سپری می کنند در ایران درصد بسیار ناچیزی ممکن است تا پایان عمر، مجرد باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان کرمانشاه افزود: تصمیم به ازدواج از منظر فردی بیانگر موقعیت فرد از حیث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی باورها و انتظارات وی از تشکیل خانواده است و از منظر اجتماعی منعکس کننده شرایط عمومی جامعه، سیاست های دولت، انتظارات عمومی و ده ها نکته دیگر است.

امامی خاطرنشان ساخت : آمارها نشان از آن دارد که میل به ازدواج در میان جوانان کرمانشاهی کاهش داشته و اکثر ازدواج ها نیز منجر به طلاق می شود به گونه ای که انگار ازدواجی رخ نداده است.

وی ابراز داشت: برای بسیاری از مردم این روزها دیگر بالارفتن سن ازدواج پسرها عادی شده و این مسئله که زنگ خطری جدی برای جامعه است دیگر شنیده نمی‌شود.

امامی عنوان کرد: سئوال اصلی اینجاست که عامل بی‌رغبتی جوانان به تشکیل زندگی مشترک چیست؟

سخنگوی شورای شهرستان کرمانشاه در ادامه گفت : پژوهشی که در زمینه آسیب‌شناسی ازدواج، انجام گرفته نشان می دهد، ۷۱ درصد پسران دلیل بی‌تمایلی به ازدواج را سختی‌های اقتصادی عنوان می کنند.

وی افزود: همچنین عدم باور پسران به برکت زندگی پس از ازدواج ۸۰ درصد، مهریه‌های سنگین ۵۸ درصد، توجه به زیبایی و ظواهر ۷۵ درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر ۷۴ درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج ۵۰ درصد، پوشش نامناسب دختران ۸۷ درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحث بی‌تمایلی جوانان به ازدواج محسوب می‌شود.

داود امامی افزود : همچنین این پژوهش حاکی از آن است که در زمینه عوامل فرهنگی موثر در تاخیر ازدواج نیز می‌توان به تغییر نگرش جامعه به ملاک‌های ازدواج، ناکارآمدی شیوه‌های سنتی انتخاب همسر، کاهش تعداد خواستگار دختران، تمایل پسران به ازدواج با دخترانی که ۷ تا ۱۰ سال از آنها کوچکترند، تاخیر در ازدواج به ویژه در پسران اشاره کرد.

وی ابراز داشت: در بین عوامل مؤثر بر سن ازدواج ، عوامل اقتصادی نقشی کلیدی تر دارد. کمتر کسی است که در بیان مشکلات و موانع ازدواج فوراً از مسکن و اشتغال نام نبرد. اهمیت تأثیر عامل اقتصاد تا بدان جاست که حتی در مباحث حقوقی و روانشناسی در بیان شایستگی و صلاحیت افراد برای ازدواج از عقل معاش درک سود و زیان و بلوغ اقتصادی سخن رانده می شود.

داود امامی گفت : واقعیت ملموس این است که در کشور ما ، اشتغال، مسکن، بالا رفتن هزینه ها، کاهش در آمد، تورم، بیکاری و... مانع اصلی در مسیر ازدواج جوانان است.

امامی خاطرنشان ساخت : تشکیل زندگی مشترک و سپس اداره آن منوط به عوامل اقتصادی اشتغال و کسب در آمد و مسکن دارد. حتی اگر فردی زندگی خود را بر ملاک‌های غیر مادی و کاملاً ارزشی و اخلاقی بنا گذارد باز هم نیاز به در آمد مطمئن و ثابت و سرپناهی هرچند محقر اجتناب ناپذیر است.

وی ابراز داشت: آنچه مسلم است، وقتی جوانان در جامعه حاشیه‌امن اقتصادی نداشته باشند، معضلاتی مانند پایین آمدن آمار ازدواج و ... را شاهد خواهیم بود. جوانان باید مطمئن باشند که می‌توانند هزینه‌های ابتدایی زندگی را تأمین کنند که با وجود مشکلات اقتصادی، چنین شرایطی ممکن نیست.

داود امامی افزود: عملکرد دولت و سازمان‌های مسئول در رابطه با کاهش سن ازدواج و افزایش میزان ازدواج مطلوب نیست.

وی تاکیدکرد: در سال‌های اخیر دولت مبالغ تسهیلات مربوط به ازدواج را افزایش داده که این کار به نوبه خود اقدام مثبتی به شمار می‌رود، اما این موضوع کمک زیادی به افزایش نرخ ازدواج در جامعه نکرده است. وام ازدواج زمانی در افزایش ازدواج تاثیر دارد که جوانان بتوانند اقساط مربوط به آنها را پرداخت کنند و قطعاً تا زمانی که شغل و درآمد پایدار نداشته باشند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

امامی گفت: اگر مدیری دلسوز جوانان باشد، باید ایجاد اشتغال کند و جوانان بیکار را از سرگردانی نجات دهد. پس اگر اشتغالزایی صورت گیرد و شرایط مالی و مشکلات اقتصادی در جامعه تحت کنترل قرار گرفته شود، نیمی از این مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز