خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل دامپزشکی کرمانشاه هشدار داد:

خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک دامی در اثر استفاده از گوشت غیربهداشتی

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۴۹۸

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم باید در خرید گوشت قرمز نهایت دقت را داشته و این ماده غذایی غنی را از فروشگاه های مجاز تهیه کنند.

به گزارش ایلنا، دکتر علیرضا امیری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با ذکر نکاتی در مورد شناخت بهتر خصوصیات بهداشتی گوشت قرمز، اظهار کرد: گرچه گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی غنی از پروتئین شناخته شده، اما لازم است آگاه باشیم که هر گوشتی را نمی توان تأمین کننده احتیاجات غذایی بدن به حساب آورد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در ارتقای ارزش غذایی گوشت قرمز، کیفیت بهداشتی آن بوده که این امر از مرحله تولید تا مصرف و در اثر عوامل مختلف ممکن است دچار تغییراتی شده و علاوه بر تأثیر سوء بر ارزش غذایی، مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به وجود آورد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند، گفت: محیط فروشگاه نیز باید عاری از هرگونه آلودگی ظاهری بر روی دیوارها، کف، سقف و در و پنجره باشد.

امیری یادآور شد: فروشگاه همچنین باید گوشت مصرفی خود را از کشتارگاه تأمین کرده و از عرضه گوشت دام هایی که خارج از کشتارگاه ذبح شده باشد، خودداری کند.

به گفته این مسئول، شهروندان باید در خرید گوشت قرمز به نکات مهمی توجه کنند از جمله اینکه لاشه‌ها حتما باید دارای مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی باشد و گوشت دارای رنگ صورتی متمایل به قرمز، بدون رطوبت سطحی، ترشحات لزج و ذرات خارجی باشد.

وی با بیان اینکه گوشت سالم عاری از هرگونه خونمردگی، خونریزی، کوفتگی، ترشحات عفونتی و دانه های غیرعادی است، گفت: حمل گوشت از کشتارگاه‌ها به فروشگاه‌های سطح شهر باید به وسیله خودروهای سردخانه دار صورت گیرد و شهروندان در صورت مشاهده مواردحمل‌گوشت به وسیله خودروهای متفرقه مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص مصرف گوشت قرمز گفت: لاشه دام کشتار شده 24 ساعت پس از کشتار دچار تغییراتی شده به طوری که در اثر این تغییرات کیفیت گوشت و ارزش غذایی آن افزایش و بار میکروبی آن کاسته می شود، بنابر این باید از مصرف گوشت دام هایی که تازه کشتار هستند، خودداری کرد.

امیری بیان داشت: نگهداری گوشت قرمز در یخچال حداکثر 72 ساعت امکان‌پذیر است و در صورت نگهداری بیش از سه روز باید گوشت را در فریزر نگهداری کرد.

به گفته این مسئول، گوشت‌های نگهداری شده در فریزرهای خانگی بهتر است حداکثر ظرف سه ماه مصرف شده و در کیسه های پلاستیکی شفاف مخصوص مواد غذایی بسته بندی شود.

وی تأکید کرد: مصرف گوشت دام‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح شده و به صورت غیرمجاز عرضه می‌شوند خطر انتقال بیماری‌های مهلکی مانند سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کرم کدو، تب مالت، سل و مسمومیت های باکتریایی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز