خبرگزاری کار ایران

میر جلال‌‌الدین کزازی:

افسانه پیشینه و سند تاریخی ما است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۶۵۰

اگر افسانه‌ها در پیشینه تاریخی ما نمی‌بود شاهکارهایی چون شاهنامه پدید نمی‌آمد.

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر اظهار داشت: افسانه پیشینه و سند تاریخی ماست و اگر افسانه‌ها در پیشینه تاریخی ما نمی بود شاهکارهایی چون شاهنامه پدید نمی آمد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه، میرجلال الدین کزازی امروز پنجشنبه، ۳۰ بهمن در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در کرمانشاه گفت: ایران همواره سرزمین فر و فروغ و فرزانگی بوده است و یکی از نمودها و نشان های فرهنگ ایرانی، داستان گویی و داستان سرایی است.

وی افزود: هر داستان گوی ایرانی، قصه خود را با جمله یکی بود یکی نبود آغاز می کند و به خود بایسته می داند که این جمله را که مغز و گوهره خداشناسی و یکتا پرستی است در همین سخن بسیار کوتاه، بیان کند.

کزازی با بیان این سئوال که چرا این جمله بر تارک داستان‌های ایرانی نشسته است، گفت: داستان پیشینه‌ای است در این سرزمین و این جمله نغز شگفت، آکنده از مغز معنی است و گویای این است که ایرانیان داستان گویند و داستان دوست.

وی با طرح کلمه افسانه، به توصیف آن پرداخت و افزود: افسانه واژه ای است در معنی برابر با داستان و اگر ریشه این واژه را بکاویم به همان واژه ای می رسیم که در افسون نیز به یادگار مانده است.

کزازی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های افسانه‌های راستین این است که ما را افسون می کند و با خود همراه می سازد.

وی با بیان این که ادب نوشتاری ما از ادب گفتاری ما بر می آید، اظهار کرد: اگر افسانه ها در پیشینه تاریخی ما نمی بود شاهکارهایی چون شاهنامه پدید نمی آمد.

کزازی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره قصه گویی در کرمانشاه، کرمانشاه را شهر فسون خیز فسانه ها دانست و افزود: آنچه مردمان را به هم پیوند می دهد تنها فسانه هاست.

هفدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی در استان کرمانشاه با حضور نمایندگانی از ۱۱ کشور جهان و استان های مختلف ایران از ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز