خبرگزاری کار ایران

یک فعال محیط زیست در گفتگو با ایلنا:

جنگل‌های هلیلان در حال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۴۳۲

بسیاری از عوامل انسانی و طبیعی، دست به دست هم داده‌اند و در حال تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه " هلیلان " هستند.

سجاد محمدی از فعالان محیط زیست اظهار داشت: کسی نمی‌تواند منکر اهمیت منابع طبیعی و به ویژه پوشش‌های جنگلی در زندگی امروزه بشری شود، اهمیتی که زندگی انسان به صورت مستقیم به آن وابسته است.

این فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه گفت: متاسفانه از چند سال گذشته خبرهای ناگواری درباره تخریب جنگل‌های زاگرس به علل مختلف شنیده می‌شود که این زنگ خطری برای ساکنان این مرز و بوم و حتی کشورهای همسایه است.

محمدی بیان داشت: با آغاز و نیز تدوام دوره‌های خشکسالی، بیماری‌های زیست محیطی جنگل‌های کشور به ویژه زاگرس را به شدت تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این میان، درختان بلوط بیشترین آسیب را دیده‌اند، تاکید کرد: استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خورستان و… بیشترین آسیب‌ها را از این بیماری گرفته‌اند.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه گرد و غبار ورودی از مرزهای غربی، علت اصلی اپیدمی این بیماری زیست محیطی شده است، بیان داشت: منطقه «هلیلان» که از نظر پوشش جنگلی موقعیت ویژه و منحصر بفردی در سطح منطقه داشته است، این روز‌ها با ناملایمت‌هایی روبرو شده است.

وی علل طبیعی و انسانی را عامل اصلی تخریب جنگلهای «هلیلان» عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز سطح فرهنگی مردم و نیز آگاهی آنان از اهمیت جنگل‌ها به آن حد نرسیده و این امر باعثشده است که بسیاری از روستائیان و عشایر منطقه، درختان جنگلی را به عنوان منبع سوخت خود قطع و تخریب کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه نهادهای دولتی و سازمان‌های «مردم نهاد» باید تمام تلاش‌شان را در تغییر این روند، تسریع ببخشند، اظهار داشت: سازمان‌هایی همانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حتی بخشداری‌ها باید سوخت مورد نیاز روستائیان و عشایر را همانند نفت، گازوئیل، سیلندرهای گاز و… تامین کنند تا با این کار از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کنند.

این فعال زیست محیط روند تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی منطقه هلیلان را سریع عنوان کرد و افزود: هیچ دوستدار طبیعی نمی‌خواهد که این منطقه به بیابان تبدیل شود، زیرا از قدیم الایام هلیلان به علت زیبایی‌هایی طبیعی و درختان سرسبز مقصد بسیاری از گردشگران بوده است، لذا امیدواریم که این فرهنگ غلط در سطح جامعه و روستاهای این منطقه با فرهنگ سازی مناسب و به موقع اصلاح شود.

محمدی در پایان استعدادهای طبیعی منطقه هلیلان را پتانسیل بسیار مناسبی برای گردشگری در غرب کشور دانست و گفت: منابع طبیعی و جنگلی منطقه هلیلان جزو ثروت‌های خدادادی است و همه موظف هستیم که همانند اعضای خانواده خود از آن‌ها نگهداری و پاسداری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز