خبرگزاری کار ایران

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه:

بحران کم آبی در استان کرمانشاه جدی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۸۷۷

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه، بحران کم آبی در این استان را باید جدی بگیریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در دهمین جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی که در این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه بحران کم آبی جدی است، افزود: در راستای کاهش مصرف آب با برنامه ریزی هایی که انجام شده تجهیز چاه های آب به کنتورهای هوشمند توسط آب منطقه ای و تغییر الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنای کرمانشاه، مهندس علی اشرف منصوری منصوری با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ کشاورزی کار سختی است، تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی از تمام ابزارهای خود از جمله آموزش های انفرادی، صدا و سیما، رسانه های جمعی، پیامک و… برای علمی کردن کشاورزی استفاده می کند و در همین راستا و به منظور تغییر الگوی کشت در سال گذشته کاهش سطح زیر کشت ذرت با توجه به مصرف بالای آب در دستور کار قرار گرفت که موفق شدیم سطح زیر کشت ذرت را از ۴۷ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار کاهش دهیم.

وی در خصوص تغییر الگوی کشت خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی به دنبال جایگزینی محصولاتی است که هم برای حفظ اراضی کشاورزی و هم در کاهش مصرف آبهای زیر زمینی موثر هستند و در همین راستا به کشاورزان استان توصیه می کنیم به جای ذرت، کلزا و نخود پاییزه کشت کنند.

منصوری افزود: کشت کلزا و نخود علاوه بر فواید زیادی که برای زمین های کشاورزی دارد، در زمینه کنترل علفهای هرز و بیماریها نیز بسیار موثر بوده و همچنین از بارش های فصلی برای رشد استفاده کرده و در نتیجه مصرف آب تا حد زیادی کاهش می یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: برای مقابله با مخاطرات کشاورزی رعایت عمق و تراکم کاشت و از همه مهمتر رعایت تاریخ مناسب کاشت از جمله عواملی هستند که در تولید محصولات کشاورزی و کاهش خسارت ها تاثیرگذار بوده و سازمان جهادکشاورزی نیز در فصل کشت با بسیج تمام کارشناسان در ستاد و مراکز دهستانها به دنبال رعایت اصول فنی در مزارع است که در این رابطه با همکاری اداره کل هواشناسی و تلفیق آخرین اطلاعات هواشناسی و اصول فنی در کنار کشاورزان کرمانشاهی قرار داریم.

منصوری همچنین با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، افزود: محصولات کشاورزی همیشه با مخاطرات کشاورزی مواجه بوده و کشاورزان باید بیمه محصولات خود را بسیار جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که وزارت جهادکشاورزی برای افزایش سطوح بیمه محصولات کشاورزی لحاظ کرده، میزان تعهدات دولت در پرداخت خسارت ها ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته و کشاورزانی نیز که سالهای گذشته بیمه بوده اند، شامل تخفیف می شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزانی که کشت خود را به موقع انجام داده و تا موعد مقرر محصول خود را بیمه کنند در صورت وقوع حادثه خسارت پرداخت می کند، افزود: تمام این تمهیدات برای این است که کشاورزی در کشور به سمت کشت به موقع محصولات و علمی شدن تاریخ کاشت حرکت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز