خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

۱۰ درصد کرمانشاهیان به بیماری دیابت مبتلا هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۲۷۰

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پیگیری برای ایجاد یک شهرک سلامت در کرمانشاه با محوریت الگوی تغذیه سالم خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به مناسبت در مراسم روز جهانی قلب اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی همواره برای موضوعات مهم سلامت یک روز را انتخاب کرده که تاکیدی بر اهمیت آن باشد که یکی از این روز‌ها روز جهانی قلب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، دکتر حسین کریم گفت: با این شیوه زندگی قلب همه ما همواره در معرض خطر و تهدید جدی قرار دارد.

وی تاکید کرد: بیماری‌های قلبی، اولین عامل در دنیا است که جان افراد را تهدید می‌کند و مهم‌ترین راه مقابله با آن پیشگیری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه نباید منتظر بمانیم بیماری سراغ ما بیاید و بعد آن را درمان کنیم، درمان بیمارهای قلبی را پر هزینه، دردسرساز و زمان بر خواند.

وی بهترین زمان برای پیشگیری از بیماریهای قلبی را دوران کودکی دانست و اظهار کرد: اولین پلاکهای بیماری قلبی در دوران کودکی ایجاد می‌شود نه در بزرگسالی و اگر بخواهیم نسل بعدی ما دچار بیماریهای قلبی و عروقی نشود باید از هم اکنون یک کار بسیجی را آغاز کنیم.

کریم به نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در آموزش نسل جوان تاکید و خاطر نشان کرد: باید عوامل خطر آفرین را بشناسیم و آن‌ها را حذف کنیم، یا به حداقل برسانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اولین و مهم‌ترین عامل در بروز بیماری‌های قلبی را سیگار دانست و بر لزوم ایجاد یک بسیج ملی برای حذف سیگار تاکید کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما احداثکلینیک‌های ترک سیگار در جای جای استان است و خصوصا برای ترک سیگار بین جوانان، نوجوانان و دانش آموزان جدی‌تر هستیم.

کریم معتقد است: سیگار علاوه بر اینکه پول و زندگی افراد را می‌گیرد، جان و سلامت آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

به گفته این مسئول پرفشاری خون دومین عامل بعد از سیگار در بروز بیماری‌های قلبی است که به دلیل اهمیت آن در دنیا به قاتل خاموش معروف است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود آگاه نیستند، یادآوری کرد: گفته شده در آمریکا تنها یک سوم افراد مبتلا به پرفشاری خون از مشکل خود آگاه هستند و از این تعداد نیز بخش بسیار کمی تحت درمان مناسب قرار دارند.

وی بر لزوم یک غربالگری مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون و درمان مناسب آن‌ها تاکید کرد.

کریم چربی‌های خون را نیز از دیگر عوامل تهدیدکننده قلب خواند و یادآور شد: تغذیه ما ناسالم است و نیاز به اصلاح بر اساس یک الگوی مناسب دارد.

وی از پیگیری برای ایجاد یک شهرک سلامت در کرمانشاه با محوریت الگوی تغذیه سالم خبر داد.

به گفته کریم محیط نامناسب و ناسالم از جمله آب، خاک و هوای آلوده نیز قلب و سلامت انسان را تهدید می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه دیابت را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی عنوان و تصریح کرد: ۱۰ درصد افراد جامعه ما به دیابت مبتلا هستند و این روند یک شیب صعودی دارد.

وی کم تحرکی و زمینه خانوادگی را نیز از جمله عوامل دخیل در بیماری‌های قلبی برشمرد و تاکید کرد: استرس نیز عامل بسیار مهمی در بروز بیماری‌های قلبی است که باید با یک بسیج ملی کنترل استرس را بیاموزیم و روحیه نشاط را وارد زندگی کنیم.

این روز در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان روز بدون خودرو نام گذاری شد و کارمندان دانشگاه پیاده، با دوچرخه و یا وسایل نقلیه عمومی سر کار رفتند.

در حاشیه این مراسم مسابقات ورزشی مختلف برگزار شد و غرفه‌های سلامت قلب نیز برپا بود که استاندار کرمانشاه از آن‌ها بازدید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز