خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه:

خشکیدگی همه جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۶۷۵

خشکیدگی همه جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند و نمی‌توان گفت که فقط جنگل‌های بلوط در معرض این مشکل قرار گرفته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: مساحت جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه را ۵۲۷ هزار هکتار دانست و گفت: بر اساس تحقیقات و کارهای میدانی که انجام گرفته تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان به خشکیدگی دچار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از کرمانشاه، مهندس سلیمانی اظهار داشت:: میزان خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در این استان از تراکم ۲۰ تا ۷۰ درصد متغیر است.

سلیمانی با بیان اینکه خشکیدگی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از مجموع شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس را در هشت استان درگیر کرده، گفت: تراکم این درگیری از ۲۵ درصد تا ۷۰ درصد متغیر است.

وی در ادامه از خشکیدگی جنگل‌های زاگرس به عنوان یکی از مسائل با اهمیت یاد کرد و گفت: خشکیدگی همه جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند و نمی‌توان گفت که فقط جنگل‌های بلوط در معرض این مشکل قرار گرفته‌اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سه عامل را در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس اثر گذار دانست و گفت: آفت لورانتوس، یک نوع بیماری قارچی(قارچ ذغالی بلوط) و آفت سوسک چوبخوار اصلیترین عواملی هستند که خشکیدگی و زوال جنگل‌های زاگرس را به دنبال دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون گروه‌های مختلف علمی و دانشمندانی از کشور‌های مختلف جهت بررسی خشکیدگی بلوط از منابع طبیعی استان بازدید کرده‌اند، گفت: هنوز علت اصلی خشکیدگی جنگل‌های زاگرس مشخص نشده است.

وی افزود: اغلب کار‌شناسان جنگل‌های زاگرس را ضعیف شده می‌دانند و معتقدند درختان زاگرس ضعیف شده‌اند و خشکسالی‌های پی در پی مشکلات تغذیه‌ای را برای این جنگل‌ها ایجاد کرده‌اند.

نمونه‌ای از سوسک چوبخوار در زیر پوست درختان بلوط زاگرس کشف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به اینکه مهم‌ترین مسئله جنگل‌های زاگرس خشکیدگی بلوط و بروز بیماری ذغالی است، نمونه‌ای از سوسک چوب خوار از زیر پوست درختان بلوط جمع آوری شد که تاکنون در ایران زیستگاه نداشته و مخصوص مناطق گرمسیری است.

حسین سلیمانی گفت: نمونه مشاهده شده پس از بررسی برای تعیین خانواده و تیره علمی به دفتر کار‌شناسی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ارسال شد.

وی بیان داشت: این آفت در بیشتر نقاط گرمسیری دنیا مانند جنوب آسیا و نواحی گرمسیری آفریقا و آمریکا دیده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیماری خشکیدگی بلوط از چند سال پیش خسارت‌های زیادی به جنگل‌های زاگرس زده است، بیان داشت: این بیماری از سال‌های گذشته در بیشتر جنلگ‌های بلوط استان کرمانشاه همانند شهرستان گیلانغرب نفوذ پیدا کرده است.

سلیمانی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم در اپیدیمی بیماری خشکیدگی درختان بلوط در رشته کوه زاگرس را می‌توان پدیده گرد و غبار سال‌های اخیر که از کشور عراق وارد می‌شود، دانست.


۱۴۰ گونه گیاه دارویی خوراکی در استان کرمانشاه شناخته شده است

مهندس حسین سلیمانی اظهار کرد: فضای بسیار خوبی برای کار وجود دارد و اقداماتی در این راستا باید انجام بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه زمینه اجرای پروژه منارید در استان مهیا است، گفت: آب، خاک، محیط زیست، انسان و اقتصاد و اجتماع آن از اهداف اجرای این پروژه است که البته به مشارکت مردم و حمایت دستگاههای مختلف نیازمند است.

وی این پروژه را پروژه‌ای موفق دانست و افزود: انتخاب ۱۴ حوزه در شهرستانهای استان از نخستین اقدمات ما بود.

سلیمانی ادامه داد: مطالعه پتانسیل‌های اقتصادی اجتماعی موجود در مناطق از جمله برنامه‌های دیگری بود که انجام شده است و مشارکت و حضور مردم در اجرایی کردن این پروژه، مهم‌ترین بخش آن است که مردم باید با تمام توان در این عرصه گام بگذارند که به اهداف مختلف آن از جمله توسعه معیشت پایدار در کشاورزی برسیم.

وی به برگزاری کارگاه‌های توجیهی اشاره کرد و گفت: ۱۴ تیم متشکل از اساتید برجسته دانشگاه این کارگاه‌ها را هدایت می‌کنند. این کلاس‌ها با حضور، بخشداران، بهره برداران ودر ‌‌نهایت مردم برگزار خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: مزرعه ترویجی از برنامه‌های موفق در کرمانشاه است که در روستای رزین در تمام مراکز کشاورزی آن برگزار شد.

وی به توسعه گیاهان دارویی دیم اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه گیاهان دارویی در استان آماده اجرا است. استفاده از کشاورزی دیم با توجه به خشکسالی‌های متعدد و کم آبی در کشور یک ضرورت است و استان پتانسیل استفاده از روش دیم را دارد.

سلیمانی گفت: ۱۴۰ گونه گیاه دارویی خوراکی در استان توسط مراکز تحقیقاتی شناخته شده است که ۴ سال برای اهلی کردن آن تلاش کرده‌ایم.

وی ارزش افزوده گیاهان دارویی را قابل توجه دانست و اظهار کرد: سقز، موسیر، گلابی وحشی؛ سورانه، پیچک، سماق قرمز، زیره سبز و… از جمله این محصولات است که ما حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی را زیر پوشش این محصولات در راستای اهلی کردن آن بردیم. برنامه ما در سال آتی ۱۲۵۰ هکتار زیر پوشش بردن این گیاهان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز