خبرگزاری کار ایران

برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۲۲۵

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولین و فعالین اقتصادی استان برگزار و از صادرکنندگان برتر تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه  در این مراسم  اظهار داشت: مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف در پیشروی صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان کرمانشاه قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از توان ما متمرکز بر آماده‌سازی ظرفیت‌های زیربنایی برای تسهیل‌گری در کار صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است عنوان کرد: ما وارث شرایطی هستیم که باید به زودی تغییر کند و یکی از این تغییرات به طور نمونه فرودگاه کرمانشاه است.

صحرایی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مورد توجه استان راه‌آهن کرمانشاه است گفت: راه‌آهن کرمانشاه نیاز به ارتقای جدی دارد و برای قطعه کرمانشاه به خسروی نیز اقدامات خوبی در سطح ملی در حال انجام است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته 300 کیلومتر راه در استان بهسازی و نقاط حادثه خیز اصلاح شده او این اقدامات تلاش اقتصادی استان است افزود: پیگیر ایجاد نیروگاه‌های جدید در استان هستیم و با سرمایه‌گذاران بزرگی برای نیروگاه‌های ترکیبی و خورشیدی به توافق اولیه رسیدیم.

صحرایی بیان کرد: در ماه‌های پیشرو با برنامه‌ریزی انجام شده علاوه بر تقویت راه گذشته تمرکز ما بر دو مقوله تولید و مقدمات افزایش آن و تورم خواهد بود.

وی گفت: تورم در کشور اثرگذاران ملی دارد اما فعالیت‌های استانی نیز می‌تواند به کاهش و افزایش آن کمک کند و در استان نیز اثرگذارانی شناسایی شده است.

صحرایی عنوان کرد: یکی از معیارهای ارزیابی ما در مجموعه اداری استان ربط و نسبت آن‌ها با اشتغال و تولید است و مدیر و سازمانی که تسهیل‌گر باشد جایگاه ویژه‌ای نسبت به ادرات و مدیرانی که مانع ایجاد می‌کنند، خواهند داشت.

در ادامه این مراسم محسن دارابی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، با اعلام اینکه در هشت ماهه امسال یک میلیارد و ۹۷۵ میلون دلار صادرات از مرزهای استان صورت گرفته، گفت: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد افزایش داشته است.

دارابی با اشاره به هدف گذاری انجام شده برای ۲.۸ میلیارد دلار صادرات در استان طی سال جاری، افزود: پیش بینی ما است که بیش از این رقم و حدود سه میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه براساس قانون برنامه هفتم توسعه صادرات غیرنفتی کشور باید سالانه ۲۳ درصد افزایش یابد، عنوان کرد: در حوزه تجارت خارجی بازیگران زیادی نقش دارند و برای تحقق این هدف باید همه دستگاه های مرتبط با امر صادرات در کنار بخش خصوصی قرار گیرند و به تسهیلگری امور بپردازند تا این هدف گذاری محقق شود.

حیدر کدیور رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه کرمانشاه هم ، گفت: اگر در سال جاری نزدیک به دو میلیارد دلار صادرات از مرزهای کرمانشاه صورت گرفته حاصل مجاهدت تجار و صادرکنندگانی است که موانع داخلی و خارجی مانع از فعالیت آنها نشده و توانسته‌اند پرچم کالا و خدمات ایرانی را در نقاط مختلف دنیا برافراشته کنند.

کدیور افزود: قطعا اگر برخی موانع وجود نداشت ظرفیت آن را داشتیم که میزان صادرات استان کرمانشاه را به چند برابر ارقام اکنونی افزایش دهیم، اما برخی موانع مانند زنجیر دست و پای صادرکنندگان را بسته است که شاید اصلی‌ترین آن را بتوان رفع تعهدات ارزی عنوان کرد.

کدیور ادامه داد: اگرچه شرایط اقتصادی کشور را در می‌کنیم و عقیده داریم ارز حاصل از صادرات حتما باید به کشور برگردد، اما روش‌های بازگشت ارز قطعا نیازمند بازنگری است، زیرا چند روش محدود کنونی نمی‌تواند برای صادرکنندگان راهگشا باشد. از سوی دیگر تجارت ما با برخی کشورها خصوصا عراق و افغانستان که از شرکای تجاری اصلی ما هستند عمدتا بر پایه ریال است که این امر بازگشت ارز صادرات را دشوار می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: موانع دیگری نیز پیش روی صادرات وجود دارد از جمله نبود حمل یکسره کالا برای صادرات به عراق که باعث شده فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها اتلاف سرمایه و زمان را برای صادرکنندگان به همراه داشته باشد. قوانین دست و پاگیر و ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات برخی کالاها نیز چالش اصلی دیگر فعالین حوزه صادرات خصوصا در بخش کشاورزی است.

وی اظهار کرد: همه این چالش‌ها در شرایطی وجود دارد که در فضای بین‌الملل نیز تحریم‌های ظالمانه دشمن دست و پای صادرکننده ایرانی را گرفته و باعث شده در زمینه نقل و انتقالات مالی، ورود به برخی بازارها و … با مشکل مواجه شویم، اما همه این مشکلات با اراده پولادین فعالین بخش خصوصی و البته همراهی و حمایت دولتمردان تسهیل خواهد شد و امیدواریم در سال‌های آتی شاهد رشد چشمگیر صادرات خصوصا از استان‌های مرزی از جمله کرمانشاه باشیم.

کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم مهمترین چالش صادرکنندگان را تعهدات ارزی عنوان کرد و خواستار چاره اندیشی برای این موضوع شد.

کاشفی پیشنهاد داد، در قانون بودجه ۱۴۰۳ صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی از برگشت ارز معاف شوند و افزود: می توان برای سال آینده صادرات این بخش ها که در مجموع به حدود هشت میلیارد دلار می رسد را از برگشت ارز حاصل از صادرات معاف کرد و پس از بررسی نتایج آن، چنانچه موفقیت آمیز بود آن را به گروههای کالایی دیگری هم تعمیم داد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین با بیان اینکه بخش تجارت در صادرات استان ضعیف شده و بخشی از تجار ما از گردونه فعالیت در حوزه صادرات خارج شده اند، گفت: این امر در افزایش سهم صادرات صورت گرفته از مرزهای استان که مربوط به فعالیت تجار و تولیدککندگان دیگر استانها است، مشهود است.

کاشفی افزود: باید با راهکارهایی از جمله حمایت از تولیدات صادرات محور در استان، ایجاد شتابدهندههای صادراتی، تقویت تشکل های صادراتی، ایجاد تنوع صادراتی در استان و.... بخش تجارت د رصادارت استان را تقویت کنیم.

جهانبخش شکری رییس خانه صنعت و معدن استان نیز از تعهدات ارزی بعنوان مهمترین مشکل حوزه صادرات یاد کرد و گفت: امسال دو میلارد دلار صادرات در استان داشته ایم که اگر مشکل تعهدات ارزی نبود، این رقم به دو برابر یعنی چهار میلایرد دلار می رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجار و صادرکنندگان به دلیل مشکل تعهدات ارزی از گردونه فعالیت خارج شده اند، گفت: اگر خواهان توسعه صادرات کشور هستیم باید دولتمردان فکری برای موضوع رفع تعهدات ارزی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز