خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفتگو با ایلنا:

سد «تنگ حمام» تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۵۸

پیشرفت فیزیکی سد " تنگ حمام " با ۹۵ درصد است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان سالجاری وارد فاز بهره‌برداری می‌شود.

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در منطقه‌ای نیمه خشک قرار گرفته است و میانگین سالیانه بارش در این استان در حدود ۴۷۵ میلیم‌تر است که البته این رقم دو برابر کشور است.

کیاست امیریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه؛ اظهار داشت: با این وجود آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸ درصد از آب‌های سطحی کشور در این استان قرار دارند که باید از این پتانسیل ویژه و منحصر به‌فرد به سود کرمانشاه استفاده کنیم.

امیریان عنوان داشت: برای مهار این آب‌های سطحی بهترین و اصولی‌ترین روش، ایجاد و ساخت سد در استان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۸ درصد از بارندگی‌های کرمانشاه در فصول زمستان و پاییز رخ می‌دهد، گفت: از ابتدای آغاز بارش‌ها در سطح استان، ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای کرمانشاه جمع شده است و باید گفت که از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون ۷ میلیون مترمکعب آب به ذخیره سدهای استان افزوده شده است که امیدواریم این میزان امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

امیریان با اشاره به اینکه ظرفیت تنظیم آب در پشت سدهای استان تنها ۴۸۰ میلیون مترمکعب است، گفت: برای مهار آب‌های سطحی و نیز استفاده از نیروی آب برای پدید آوردن دیگر انرژی‌ها، ساخت بیش از ۱۰ سد در مناطق مستعد استان کرمانشاه در حال انجام است.

وی این سد‌ها را «دایک گیلانغرب»، «زمکان»، «قشلاق»، «کبوترلانه»، «جامیشان»، «شرفشاه»، «کلکش»، «تنگ حمام» عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ظرفیت ذخیره این تعداد سد ۳۲۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، افزود: پیشرفت فیزیکی این سد‌ها از ۳۰ تا ۹۵ درصد است و در صورت تزریق مناسبت و به‌جای اعتبارات لازم، ساخت این سد‌ها حداکثر تا ۶ سال دیگر به پایان خواهد رسید.

امیریان پیشرفت سد «تنگ حمام» را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این سد تا پایان سال‌جاری وارد فاز بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: همانگونه که ذکر شد، استان کرمانشاه پتانسیل‌های بسیار خوبی برای افزایش و احداثسد دارد، بنابراین در حال حاضر مطالعه ۱۰ سد دیگر در حال انجام است و در صورت مثبت بودن این مطالعات عملیات احداثاین سد‌ها در سال آتی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تزریق و اختصاص اعتبار لازم برای توسعه سدسازی در استان را امری ضروری و بدیهی عنوان کرد و گفت: اگر از یک سو اعتبارات لازم به ما تعلق بگیرد و همچنین کار مطالعاتی این سد‌ها به خوبی جوابگو باشد انشاالله تا ۵ سال آینده استان کرمانشاه صاحب ۱۶ سد خواهد شد که این رکورد خوبی در کشور محسوب می‌شود.

امیریان در ادامه به برخی از مشکلات سالهای گذشته این شرکت در امر سدسازی اشاره داشت و افزود: در گذشته به دلیل کمبود اعتبارات لازم؛ ساخت شبکه‌ها مدت‌ها بعد از ساخت سد انجام می‌شد، ولی خوشبختانه امروز ساخت شبکه‌ها همزمان با ساخت خود سد در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ هزار هکتار شبکه انتقال آب در استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۴۸ هزار هکتار شبکه انتقال آب در دست ساخت است، این در حالی است که هم اکنون ۱۰۰ هزار هکتار شبکه انتقال آب در دست مطالعه داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: با ساخت این شبکه‌ها در مجموع ۸۰ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه تحت پوشش قرار خواهد گرفت که این خود می‌تواند انقلابی بزرگ در بحثکشاورزی برای استان به دنبال داشته باشد.

امیریان در پایان گریزی به اعتبارات اختصاص یافته به این شرکت داشت و گفت: در سال‌جاری ۳۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اختصاص یافته است که ۱۵۸۰ میلیارد ریال از این مقدار از محل اعتبارات ملی و استانی بوده است و مابقی نیز از راه فروش اوراق مشارکت تامین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز