خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از یک آمار؛

کاهش بیکاری در کرمانشاه؛ از واقعیت تا شعار

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۰۲

به نظر می‌رسد براساس حقایق و مستندات، اعلام کاهش آمار بیکاری در کرمانشاه هرگز نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

ایلنا: چندی پیش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان‌های کشور را اعلام کرد. در این بین رقمی که برای استان کرمانشاه عنوان شد در حدود ۱۰.۵ درصد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، به دنبال اعلام این نرخ، ‌مدیران اجرایی این استان هم منبع خود در تعیین جایگاه کرمانشاه در بیکاری را همین خبر مرکز آمار قرار دادند که این خود باعثتحریک و واکنش بسیاری از فعالان اقتصادی به ویژه وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی شد.

حجت الله دمیاد، استاندار کرمانشاه چندی پیش در جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی استان از کاهش نرخ بیکاری استان از ۱۸.۹ درصد به ۱۰.۵ درصد خبر داد.

وی گفت: از بدو مدیریتم استان کرمانشاه دومین استان بیکار کشور بود، ولیکن به لطف و مدد پروردگار بر اساس آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران ارائه کرده استان کرمانشاه ۱۳ رتبه از نظر کاهش نرخ بیکاری ارتقاء پیدا کرده و اکنون در رتبه ۱۵ کشوری قرار داریم.

استاندار کرمانشاه افزود: این موفقیت قطعا حاصل کار و تلاش و اراده جمعی مسئولین استان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

جای این سوال از مدیریت ارشد استان کرمانشاه باقی‌است که بیکاران دیروز و شاغلان امروز در کدام بخش و حوزه استان کرمانشاه مشغول کار شده‌اند و اینکه چرا مسئولان اجرایی کرمانشاه تاکنون از کاهش بیکاری در کرمانشاه آن هم با این ارقام و اعداد فاحش خبر نداده‌اند؟ استاندار محترم کرمانشاه عنوان نکرده‌اند که منظور ایشان از مدیران و مسئولان تلاشگر، کدام مسئول و یا نهاد و سازمان است؟

دولت افرادی را که وام ۱۰ میلیون تومانی گرفته‌اند را شاغل می‌داند

در مقابل این گفته‌های استاندار کرمانشاه برخی از نمایندگان استان واکنش نشان دادند.

سید سعید حیدری‌طیب، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نرخ بیکاری که به تازگی توسط مرکز آمار کشور اعلام شده و بر اساس آن نرخ بیکاری کرمانشاه ۱۰.۵ درصد است، غیر واقعی است و مسلما نرخ بیکاری استان خیلی بیشتر از آماری است که عنوان می‌شود.

این نماینده مجلس می‌افزاید: فکر می‌کنم دولت افرادی را که وام ۱۰ میلیون تومانی گرفته‌اند را نیز جز آمار اشتغال آورده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید می‌کند: ۵۰ درصد افرادی که به ما مراجعه می‌کنند مشکلشان بیکاری است.

حیدری طیب می‌گوید: سوء مدیریت و عدم توانایی در جذب سرمایه‌ها و همچنین پیامدهای ناشی از جنگ و بی‌توجهی به بازسازی استان بعد از جنگ باعثشده که کرمانشاه درگیر معضل بیکاری شود.

در جایی دیگر، این نماینده مجلس از وضعیت ناخوشایند بخش کشاورزی در کرمانشاه انتقاد می‌کند.

حیدری طیب بیان می‌دارد: بخش کشاورزی کرمانشاه به دلیل بی‌توجهی مسئولین و مشکلات طبیعی وضعیت خوبی ندارد و ۸۰ درصد صنایع استان نیز تعطیل است که این موارد نیز به افزایش نرخ بیکاری دامن می‌زند.

این نماینده مجلس معتقد است، به دلیل تفاوت امکانات شهر و روستا بسیاری از کشاورزان از روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند که این امر نیز باعثافزایش تعداد بیکاران می‌شود.

حیدری طیب در ادامه از اعلام آمار نادرست توسط نهادهای مسئول و ذیربط انتقاد می‌کند و می‌گوید: دولت باید از دادن آمارهای غیر واقعی و همچنین ایجاد شغل‌های کاذب خودداری کند.

حیدری طیب به مشکلات بخش کشاورزی کرمانشاه اشاره می‌کند؛ که در حقیقت این بخش می‌توانست در صورت مدیریت صحیح و حمایتهای مالی و قانونی دولت‌ها در کرمانشاه به شکوفایی مناسبی برسد، ولیکن امروز چند درصد از افراد استان در این حوزه مشغول کار هستند که این سئوال بسیاری از منتقدان از مسئولان ذیربط در این حوزه است.

بیکاری در استان کرمانشاه بالای ۳۰ درصد است

نعمت الله منوچهری، نماینده مردم پاوه و اورمانات در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از اعلام این آمار نادرست از سوی مرکز آمار کشور می‌گوید: این نرخ اعلام شده دروغ است و قرار بود دیگر در این کشور به مردم دروغ نگویند، اما متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با رد نرخ ۱۰.۵ درصدی بیکاری در استان کرمانشاه، افزود: معتقدم نرخ بیکاری استان بالای ۳۰ درصد است.

نعمت الله منوچهری اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد افرادی که به ما مراجعه می‌کنند بیکار هستند و امروز هیچ خانه‌ای نیست که در آن جوان بیکار وجود نداشته باشد.

وی روند ورودی و آموزش دانشگاه‌ها را یک سیکل معیوب دانست که تعداد بیکاران تحصیل کرده را زیاد می‌کند و این در حالیست که دولت هم در شرایط فعلی استخدامی ندارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه همچنین با اشاره به پتانسیل‌های فراوان موجود در استان کرمانشاه، یادآوری کرد: اینکه با وجود این پتانسیل‌ها این همه جوان بیکار در استان وجود دارد نشان دهنده سوء مدیریت هاست و اینکه دولت و مسئولین آنقدر سنگ جلوی پای جوانان می‌اندازند که هیچکدام نمی‌توانند شغلی داشته باشند.

وی گفت: دولت باید به بیکاران وام‌های مفید اشتغالزایی بدهد، نه وام‌هایی با بهره ۲۵ تا ۳۰ درصد که کسی توان بازپرداخت آن را ندارد و موجب ورشکستگی می‌شود.

به هر حال درست و یا نادرستی این آمار و ارقام که درک و فهم آن برای هر فرد عادی جامعه ساده است خود می‌تواند باعثاز بین رفتن حس اعتماد به مسئولان شود که این خود مشکل دیگری است که امید داریم این حساسیت در جامعه ما پدیدار نشود.

گزارش از: احسان تقوی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز