خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان:

در صورت نبود مدیریت مصرف، مجبور به وارد کردن انرژی برق هستیم/ تامین85 درصد برق کشور از طریق سوخت نیروگاه ها فسیلی

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۵۹۰

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با تاکید بر مدیریت صحیح مصرف انرژی در کشور گفت: اگر رشد مصرف انرژی در کشور مدیریت نشود، مجبور به وارد کردن انرژی برق از دیگر کشورها خواهیم شد.

به گزارش ایلنا، هیوا لهونیان در همایش مدیریت مصرف، با اشاره به هزینه بالای تمام شده انرژی برق در کشور، اظهار داشت: حدود 85 درصد برق تولیدی کشور از طریق سوخت نیروگاه ها فسیلی، 15 درصد نیروگاه های برقابی و تنها کمتر از 1 درصد این انرژی از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین می شود.

وی در ادامه یکی از چالش های پیش روی این صنعت را وجود آلاینده های مضر برای محیط زیست در سوخت نیروگاه ها برای تولید انرژی برق دانست و گفت: این امر ما را مؤظف به مصرف صحیح و درست از انرژی برق و نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه می سازد.

لهونیان با بیان اینکه کشور ایران جزو کشورهایی با مصرف بالا و بی رویه در بحث انرژی در جهان است، افزود: متوسط رشد مصرف سالیانه در دنیا 3.7 درصد می باشد که این رقم در کشور ما حدود 6.8 درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با تصریح به این مطلب که  مصرف برق در خیلی از کشورهای پیشرفته روند رو به رشدی دارد، گفت: این مصرف به دلیل رشد صنعت است و به عبارتی رشد مولد است، اما در کشور ایران رشد مصرف برق رشد غیر مولد است. و همین امر سبب می شود که تدابیر هوشمندانه ای را در خصوص مدیریت مصرف لحاظ کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود 98 درصد مشترکین استان را مشترکین خانگی، تجاری  و ادارات تشکیل داده است، گفت: 1.5 درصد مشترکین کشاورزی و کمتر از نیم درصد باقی مانده هم متعلق به بخش صنعتی است.

لهونیان در ادامه به نقش مهم ادارات در بحث مدیریت مصرف برق و نهادینه کردن این فرهنگ تاکید کرد و گفت: متاسفانه مصرف برق در ساختمان های مسکونی کشور 4.8 برابر کشورهای پیشرفته می باشد و با وجود اینکه تنها یک درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده ایم 2 درصد انرژی جهان را مصرف می کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اضافه کرد: اگر رشد مصرف انرژی در کشور مدیریت نشود، مجبور به وارد کردن انرژی برق از دیگر کشورها خواهیم شد.

لهونیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه اگر در سال گذشته هر مشترک فقط 100 وات مصرف خود را کاهش می داد، تابستانی بدون خاموشی را سپری می کردیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساعات پیک مصرف از ساعت 12 الی 16 و ساعت 20 الی 24 شب می باشد، ادارات نقش مهمی در  صرفه جویی انرژی برق در پیک روز  را به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه بارش های اخیر منجر به پر شدن سدها شده است، گفت: باید دقت کنیم که فقط باران باریده است و سدها نباریده است و لذا به دلیل نبود سدهای جدید از یک طرف و افزایش مصرف بی رویه برق از طرف دیگر، کماکان با کمبود 3000 مگاوات نیروی برق مواجه هستیم.

لهونیان با اشاره به مشکلات تولید و انتقال برق در بسیاری از شهرهای کشور، بیان کرد: برای این که کمبود انرژی برق در تابستان پیش رو را جبران کنیم نیازمند تخصیص چهار میلیارد دلار اعتبار برای یک سال هستیم، رقمی که با مدیریت مصرف برق، براحتی می توان آن را جبران کرد و این سرمایه را در بخش های دیگر جامعه و بویژه بخش مولد مورد استفاده قرار دارد.

وی در ادامه با ذکر اهمیت مقوله صادرات برق، بیان کرد: در طول سال حدود 100 ساعت در دو ماه تابستان با پیک مصرف برق مواجه هستیم و مابقی زمان ها و به ویژه سایر فصول غیر از تابستان با ظرفیت اضافه تولید مواجه هستیم وکوتاهی در صادرات این انرژی مهم، ضربه بزرگی به صنعت برق و اقتصاد کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به وجود 460 هزار انشعاب در استان، خاطرنشان کرد: درصورتی که هر مشترک به طور میانگین 100 وات از مصرف خود کاهش دهد، دیگر نیازی به اعمال خاموشی در استان نیست.

لهونیان با اشاره به تخصیص 318 میلیون ریال پاداش طی سال 97 به ادارات سطح استان، یادآور شد: امسال نیز به اداراتی که همکاری لازم را جهت مدیریت مصرف لحاظ کنند، پاداش تعلق می گیرد، که این بسته های تشویقی به صورت مکتوب به ادارات اعلام شود و زمینه های همکاری فراهم گردیده است.

وی در پایان استفاده از ظرفیت مولدهای برق اضطراری به عنوان مولدهای خود تأمین برای ساعات اوج مصرف را یکی از راه های جلوگیری از خاموشی بیان کرد و تأکید کرد: اداراتی که از این ظرفیت ها استفاده نمایند ( به شرط انعقاد قرارداد و تفاهم نامه و ثبت در سامانه ) مشمول پرداخت پارامترهای ویژه خواهند شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز