خبرگزاری کار ایران

استاندار کردستان :

شاخص های اقتصادی پایین، برازنده استان نیست/ بلاتکلیفی پروژه‌های کلنگ زنی قدیمی در استان

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۴۹۰

استاندار کردستان گفت: با وجود ظرفیت ها و منابع خدادادی موجود، کردستان روا نیست آمار بیکاری بالا و شاخص های اقتصادی پایین باشد.

به گزارش ایلنا، بهمن مرادنیا در افتتاحیه جلسه تخصصی کمیته استانی استانداران ادواری کردستان با اشاره به منابع خدادادی و ظرفیت های موجود در کردستان، اظهار کرد: مستحق نیست آمار بیکاری در استان بالا و شاخص های اقتصادی پایین باشد.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در راستای جبران عقب ماندگی های کردستان صورت گرفته اما هنوز با آمارهای کشوری فاصله داریم که برای جبران این فاصله نیازمند جهش هستیم.

مرادنیا مهمترین پروژه های انجام گرفته استان در حوزه راه را کوریدور شمال - جنوب، راه آهن سنندج - همدان، فرودگاه سقز و جاده سنندج - مریوان دانست و گفت: جاده سنندج مریوان هم به لحاظ عمرانی و هم از حیث اقتصادی و دسترسی به مرز حائز اهمیت است و فرودگاه سقز نیز نقش بسزایی در زیرساخت های ارتباطی استان و توسعه غرب کشور خواهد داشت.

استاندار کردستان در ادامه جلوگیری از خام فروشی معادن را یکی از مطالبات موجود در استان نام برد و با اشاره به وجود ۲ معدن مهم سنگ آهن و کلنگ زنی ۳ پروژه فولاد در استان، یادآور شد: در کردستان یک واحد پتروشیمی فعال و یک پتروشیمی دیگر نیز در دست اقدام است. 

وی همچنین در خصوص حوزه کشاورزی استان به 3 طرح،  توسعه باغات، افزایش تولید گوشت قرمز و توسعه زمین های کشاورزی آبی اشاره واذعان کرد: اجرا و تکمیل این پروژه ها، کردستان را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

مرادنیا پیگیری تخصیص آب به استان را یکی از مهمترین موارد در دست اقدام عنوان و تاکید کرد: متاسفانه به‌رغم وجود ۵ میلیارد متر مکعب روان آب در استان، فقط ۱۱ درصد زمین های کشاورزی استان آبی است در حالی که میانگین کشوری ۴۷ درصد است. 

وی اجرای پروژه‌های اقتصادی، عمرانی، کشاورزی و ... باعث افزایش درآمد سرانه استان و کاهش بیکاری دانست.

استاندار کردستان پس از استماع تایید و انتقاد تعدادی از استانداران ادوار در خصوص اقدامات انجام شده چند سال اخیر در استان، گفت: یکی از مشکلات کردستان بلاتکلیفی پروژه‌های کلنگ زنی شده سال‌های گذشته بود که قدمت بعضی از آنها به ۲۰ سال می رسید.

وی از جمله این پروژه‌ها به بیمارستان های بانه و سقز، جاده سنندج - مریوان، تالار فرهنگ سنندج، فرودگاه سقز و منطقه ویژه اقتصادی بانه اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های بودجه، خوشبختانه این پروژه ها پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند‌ و تعدادی از آنها در سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

مرادنیا در ارتباط با ایجاد صنایع آب بر در استان نیز اظهار داشت: ما در کردستان ۵ میلیارد متر مکعب روان آب و ۱۳  بارندگی سالیانه داریم که به دلیل عدم استفاده، به استان های دیگر اختصاص خواهد یافت و حق کردستان ضایع خواهد شد.

استاندار کردستان در حوزه فرهنگی نیز از برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در اردیبهشت ماه ۹۸ خبر داد و افزود: در همکاری با صدا و سیما ساخت ۳ سریال  سنجرخان، مستوره اردلان و امیرنظام گروس برای شبکه یک سیما در دست ساخت است.

وی در پایان با اشاره به اهتمام وزیر کشور در تدوین سند توسعه استان و تاثیر دستور رییس جمهور و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در اجرای آن، از اجرایی شدن ۴۸ درصدی این سند خبر داد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز