خبرگزاری کار ایران

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان :

کردستان پنجمین تولید کننده فرش دستباف کشور است/ بیمه ۱۱ هزار قالیباف در استان

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۶۷۸

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کردستان پنجمین تولید کننده فرش دستباف کشور است، گفت: سالانه حدود 180 هزار مترمربع فرش دستباف در کردستان بافته می‌شود.

محمد بختیار خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در سنندج، با بیان اینکه استان کردستان دارای 2 برند جهانی به نام فرش پولادین بیجار و فرش یک‌پود سنندج است، گفت: سالانه حدود 180 هزار مترمربع فرش دستباف در کارگاه‌های متمرکز، غیرمتمرکز و مشاغل خانگی در کردستان بافته می‌شود.
وی از وجود ۹۰ هزار بافنده فرش در سطح استان خبر داد و افزود: تاکنون۳۶ هزار قالی باف برای بیمه شناسایی شدند که تنها ۱۱ هزار بافنده تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.
خلیقی اظهار داشت: در کردستان تشکل‌های بخش فرش دستبافت در قالب اتحادیه صنفی و شرکت‌ها و اتحادیه تعاونی و روستایی و شهری فعالیت دارند.
وی ادامه داد: تشکل‌های بخش فرش دستبافت شامل شرکت‌های سهامی فرش استان کردستان(دولتی) در شهرستا‌ن‌های بیجار و سنندج، اتحادیه فرش تعاونی دست‌بافت روستایی با 7 شرکت تعاونی زیرپوشش در شهرستان‌های مختلف استان ‌است.
خلیقی افزود: اتحادیه تعاونی‌های فرش دستبافت شهری که براساس قانون شکل گرفته‌اند و شرکتهای تعاونی شهری را در شهرستان‌های مختلف زیرپوشش خود دارد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه گفت: اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت و تولیدکنندگان فرش دستبافت که براساس قانون نظام صنفی در شهرستان‌های تابعه استان فعالیت صنفی در زمینه تولید وتوزیع را برعهده دارند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: هدف از تشکیل خانه فرش، تعیین مدیریت واحد و رفع چند مدیریتی در زمینه فرش دستبافت استان است که با حمایت اتاق بازرگانی سنندج از این تشکل مردم نهاد صورت گرفته ‌است.
خلیقی با اشاره به اینکه فرش مشمول کالاهای تحریمی است، گفت: تا قبل از سال ۹۳ شاهد افت صادرات در این حیطه بودیم اما با رشدی که بعد از این تاریخ داشتیم، ظاهرا با ظهور تحریم ها درگیر روند نزولی بخش صادرات خواهیم شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز