خبرگزاری کار ایران

تدوین برنامه‌ای جامع برای بررسی و کاوش های باستان شناسی کردستان

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۱۴

مدیر کل میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه بخش عمده ای از تاریخ کشور به شیوه روایی است، گفت: در این راستا می طلبد برنامه‌ای جامع برای بررسی و کاوش های باستان شناسی استان تدوین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن علوی امروز در نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان که در قالب ارائه نتایج پژوهش های باستان شناسی نجات بخشی محدوده سد داریان در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: طی دو سال اخیر شاهد تحولات پویا و فعالی در اداره کل میراث فرهنگی استان مبنی بر پژوهش های باستان شناسی بودیم.

وی انجام پژوهش های باستان شناسی در استان را عمدتا محدود دانست و افزود: در اقصی نقاط کشور کاوش های باستان شناسی صورت داده شده اما کردستان از چنین پژوهش هایی عاجز مانده است.

علوی ادامه داد: سابقه چنین پژوهش هایی در استان به قبل از انقلاب و مربوط به تپه زیویه سقز است که این نیز در نتیجه حفاری تجاری نمایان شد.

مدیر کل میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه بعد از انقلاب شاهد شکوفایی رشته باستان شناسی در استان شدیم، گفت: تحصیل این رشته در مقاطع تکمیلی و بررسی و تحلیل وسیع پژوهشکده باستان شناسی استان در این خصوص شکل گرفته است.

علوی خاطر نشان کرد: در سنوات پیش به رغم همکاری و هماهنگی با اداره کل میراث استان شاهد گسیل برخی افراد و بعضا کاروان هایی در محدوده سد‌ها جهت حفاری و کاوش بودیم که منجر به آسیب هایی در منطقه مذکور شد.

وی با اشاره به اینکه بر پایه نتایج پژوهش‌های باستان شناسی در محدوده سد داریان یافته‌های ارزشمندی را کسب کردیم، تصریح کرد: بر مبنای کاوش های به عمل آمده دستاوردهای مطلوبی را چون سکونت انسان های این منطقه به چند دهه قبل نیز حاصل شد.

علوی خاطر نشان کرد: چنانکه یافته‌های باستان شناسی در استان کامل باشد می‌تواند به عنوان پشتوانه عظیم برای تاریخ این دیار تلقی شود از این رو چون بخش عمده‌ای از تاریخ کشور به شیوه روایی است می‌طلبد برنامه‌ای جامع برای بررسی و کاوش های باستان شناسی استان تدوین شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز