خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد:

جلوگیری از فرسایش خاک مهمترین برنامه توسعه باغات در اراضی شیبدار

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۸۳۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: جلوگیری از فرسایش خاک مهمترین برنامه برای توسعه باغات در اراضی شیبدار و کشت گونه‌های مثمر است.

به‌گزارش‌خبرنگار ایلنا، خالد جعفری امروز در همایش ملی یافته‌های پژوهشی کشاورزی با محوریت توت‌فرنگی در دانشگاه کردستان، با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کردستان زراعی و باغی است، گفت: از این میزان ۱۳۰ هزار هکتار آبی و مابقی شامل اراضی دیم است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای شرایط مطلوب برای زراعت و باغبانی است، اظهار داشت: بر پایه برآوردهای به عمل آمده درصدد افزایش میزان اراضی آبی از ۱۳۰ هزار هکتار به ۳۵۰ هزار هکتار هستیم.

جعفری افزود: بر اساس آخرین محاسبه ها ۲۷ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال در استان کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بافت جمعیتی روستا ها امکان فعالیت های کشاورزی را کماکان فراهم می کند، گفت: از این حیث بایستی از ظرفیت فعلی برای گسترش محصولات باغی و زراعی بهره کافی را کسب کنیم.

جعفری اراضی زیر کشت توت فرنگی در کردستان را ۳۲۰۰ هکتار قلمداد کرد و افزود: از این میزان ۴۵ هزار تن توت فرنگی در استان تولید می شود، که بواسطه تصرف و سهم دیگر استان ها در تولید این محصول این میزان به ۷۵ درصد در استان رسیده است.

وی عنوان کرد: با توجع به وضعیت اقتصادی و اراضی در استان تولید محصول مذکور نسبت به سال های گذشته از نظر کیفیت ارتقاء و توسعه یافته است.

جعفری ادامه داد: ورود ارقام مقاوم، تولید گلخانه ای به شیوه هیدروپونیک و بهره مندی از سیسم های آبیاری در ترویج و توسعه محصول نقش سازنده ای را ایفا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه به رغم محدود بودن سطح اراضی کشت توت فرنگی در استان منبع درآمد مردم از این راه تامین می شود، گفت: بایستی در کنار تثبیت جمعیت روستایی به افزایش درآمد روستانشینان هم اندیشید لذا با اتخاذ تمهیداتی همانند تغییر الگوی کشت و حراست از خاک نیز توسعه پایدار این محصول محقق می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز