خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار کردستان مطرح کرد:

برقراری عدالت در توسعه پایدار یکی از مطالبات مناطق کمتر توسعه یافته است

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۲۳۱

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: برقراری عدالت در توسعه پایدار از مطالبات مناطق کمتر توسعه یافته کشور است.

به گزارش ایلنا، حسین فیروزی در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استان کردستان با بیش از دو درصد از مساحت کشور و دارا بودن ظرفیت های فراوان طبیعی و خدادادی یکی از استان های مستعد برای توسعه در کشور است، افزود: مردم کردستان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با عنوان مرزداران کشور همواره با نثار جان و مال خود دوشادوش ملت ایران از ارزش های متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی صیانت و پاسداری کرده اند.

وی اظهار داشت: متاسفانه استان کردستان از گذشته و بنا به دلایل مختلف دچار کمبودهای فراوانی است که باید با تغییر نگرش و دیدگاه‌های منفی در رابطه با کردستان و سایر مناطق کمتر توسعه یافته کشور زمینه را برای رشد و توسعه آنها فراهم کرد.

فیروزی تاکید کرد: وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه های آب، کشاورزی و سایر بخش‌ها در کردستان می‌تواند استان را به عنوان یکی از قطب‌های مهم در عرصه توسعه کشور مطرح کند.

وی ادامه داد: مردم کردستان به تناسب فصول مختلف سال بیش از 30درصد در حوزه کشاورزی و بیش از 50درصد هم در حوزه خدمات به فعالیت مشغول هستند که متاسفانه  با وجود همه اقدامات صورت گرفته برای توسعه استان هنوز در بخش صنعت و زیرساختهای تولیدی میزان تولید و اشتغال در این بخش بسیار ناچیز است که باید با برنامه ریزی و حمایت های دولت این میزان نیز ارتقا یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری کردستان با اشاره به اینکه سرانه درآمد مردم کردستان نصف میانگین کشور است، گفت: این درحالی است که در بسیاری از ظرفیت ها از جمله در بحث منابع آبی که لازمه توسعه است در حال حاضر استان کردستان یکی از استان های پرآب کشور است که باید از این ظرفیت به نحوه شایسته برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت استفاده کرد.

فیروزی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کردستان یکی از استان های زرخیز کشور است در ادامه خاطرنشان کرد: معادن غنی ، دشتهای حاصلخیز، آب و نیروی انسانی فعال و کارآمد از دیگر ظرفیت های کردستان بشمار می رود که در صورت استفاده مناسب مسیر توسعه استان شتاب بیشتری می گیرد.

وی وجود بیش از 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق را فرصتی مناسب برای توسعه پایدار استان ذکر کرد و اظهار داشت: همجواری با مرزهای عراق به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه برای استان به شمار می آید که باید با برنامه ریزی و بازاریابی از ظرفیت های فراوان بازار مصرفی اقلیم کردستان عراق و سوریه استفاده و از رقبای خود دراین بازارها پیشی گرفت.

وی خواستار ساماندهی کولبران و نیز رسیدگی به وضعیت مبادلات اقتصادی و معیشتی مرزنشینان شد و بر لزوم تدوین قوانین و مقررات متناسب با حوزه اقتصادی و کسب و کار مناطق مرزی تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان همچنین به پروسه بازسازی عراق و سوریه پرداخت و گفت: باید با صدور دانش فنی و مهندسی نقش مهمی در روند بازسازی این کشورها برعهده گرفت.

وی تاکید کرد: در توسعه همه جانبه به ویژه در مناطق مرزی کشور فقط نباید به حوزه توسعه سیاسی و امنیتی توجه کرد بلکه باید همزمان به توسعه حوزه های اقتصادی و فرهنگی و دیگر بخش های هم عنایت خاصی صورت گیرد تا این مناطق همزمان با سایر استان های توسعه پیدا کنند تا مردم مرزنشین احساس و تصور تبعیض و عدم توجه در مقایسه با سایر استان های نداشته باشند.

فیروزی به نقش مهم و راهبردی ارتش در استقرار امنیت و اقتدار نظام مقدس‌جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: مرزهای رسمی استان همواره یکی از مرزهای مهم ترانزیتی و اقتصادی در کشور محسوب می شوند و در سال گذشته نیز مرز رسمی باشماق مریوان دومین مرز فعال کشور در حوزه صادرات و مبادلات اقتصادی بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان همچنین بر لزوم تقویت و حفظ تنوع فرهنگی و ارزشهای اصیل اقوام مختلف در ایران تاکید کرد و گفت: یکسان سازی فرهنگی یکی از آسیب‌های فرهنگی در کشور است که باید به تنوع فرهنگی بیشتر توجه شود که قانون اساسی در بسیاری از موارد بر آن تاکید کرده که در صورت عدم توجه به این مقوله باعث از بین رفتن بسیاری از فرصت های فرهنگی برای کشور می شود که بایستی با حمایت از خرده فرهنگ های اقوام زمینه توسعه حوزه فرهنگی کشور را فراهم کنیم.

فیروزی گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از ظرفیت های غنی فرهنگی استفاده کرد و در این زمینه نیز باید از فرصت‌های فرهنگی استان‌ها برای تولید ثروت و ایجاد اشتغال پایدار در استان و کشور استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز