خبرگزاری کار ایران

هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان:

خلقت نزد کردها دارای تصویری زنانه است

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۴۵

هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان با اشاره به اینکه اصل طبیعت زنانه است، گفت: خلقت نزد فرهنگ کردها دارای تصویر زنانه است و به این دلیل است که خلقت عظمت و اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قطب الدین صادقی روز چهارشنبه در همایش زن در پهنه فرهنگ و تمدن غرب کشور، گفت: از گذشته سه تصویر از زنان وجود دارد که دوره ماقبل تاریخ، تاریخ کشاورزی و دوره مدرن است، دوره ماقبل تاریخ دوره کوچ سانی زن و نقشی که در تهیه برنامه غذایی نداشت و میوه چین بود و این مردها بودند که به مصاف خطر می رفتند و در واقع مردها محافظ زنان بودند و چون جهان بیرون پر از مخاطره بود.

وی افزود: دوره کوچ سانی که به اتمام رسید و ثبات اتفاق افتاد که در واقع شامل دوره کشاورزی است، یکجانشینی رخ می دهد و زن جایگاه واقعی خود را پیدا می کند.

 این هنرمند عرصه سینما و تئاتر کردستان عنوان کرد: در واقع دوره تاریخ کشاورزی به بعد، زن همطراز با مرد می شود و به عبارتی اقتدار و جایگاه زنان در انقلاب کشاورزی هویدا می شود.

وی با اشاره به اینکه از دوره مدرن به بعد زنان پیش می افتند، گفت: این قانون طبیعت است که مختص به زنان است و نشات گرفتن کلمات زن، زمین و زندگی از یک ریشه هم بی ارتباط با این مسئله نیست.

صادقی اصل طبیعت را زنانه دانست و افزود: این ادعا مبنای سرشتی و طبیعی و علمی دارد، خلقت نزد فرهنگ کردها دارای تصویر زنانه است و به این دلیل است که عظمت و اهمیت دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم که گاه در تضاد و گاه در راستای آن است اما هر چه هست آن چیزی است که ما به طبیعت اضافه می کنیم.

این هنرمند با تاکید بر نقش موثر زنان در فرهنگ، خاطرنشان کرد:  برخلاف آنکه گفته می شود زن در کشاورزی، سفال گری و فرش که همه از آن به عنوان صنعت نام می برند، اما هنری کاربردی است که دستاورد زنان بوده و هم جنبه رفع نیازهای روزمره دارد و هم به تنهایی بار بیان هنرهای تجسمی نسبت به هستی را به بهترین شکل ممکن به عهده گرفته است.

وی بیان کرد: ممکن است زنان در علم، قدرت و ثروت رانده و جایگاهی نداشته باشند اما حضور خود را فاعلانه و با اقتدار و با هوشیاری همواره اعلام کرده اند.

صادقی از مستوره اردلان به عنوان نمونه زن پیشتاز در قاره آسیا نام برد و گفت: به عنوان نمونه مستوره اردلان به عنوان تاریخدان، شاعر و نویسنده نه تنها در خاورمیانه تک بود بلکه در تمام قاره آسیا پیشتاز بوده است هر وقت فرصت دست داده، زنان شایستگی خود را نشان داده اند و در واقع شرایط بازدارنده بوده است که توان ظهور و بروز را از زنان سلب کرده است.

وی به نقش زنان در فرهنگ مدرن نیز اشاره کرد و یادآور شد: تفکر مدرن این دیدگاه که زنان تنها افرادی تزئینی در راستای خواسته های مردان باشند را در هم شکست.

این هنرمند کرد در پایان ابراز امیدواری کرد این همایش با تاکید بر پیشینه زنان برگزار شده و به ارتقای جایگاه زنان در جامعه کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز