خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کردستان خبر داد:

واکسینه‌شدن بیش از ۹۰۰ هزار دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در کردستان

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۴۵۲

مدیرکل دامپزشکی کردستان از واکسینه شدن بالغ بر 140 هزار دام سنگین و 800 هزار دام سبک در مقابل بیماری تب برفکی طی سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، مجتبی ورمقانی در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی کردستان با بیان اینکه کنترل ها و نظارت های پیگیرانه و شبانه روزی در مرغداری های استان باعث شده تا این لحظه استان کردستان از نظر آنفولانزای فوق حاد پرندگان پاک باشد، افزود: اینک شاهد گسترش این پدیده در اکثر استان های کشور هستیم به طوری که گله‌های تخمگذار مرغ در کشور در حد بالایی معدوم شده است.

وی اظهار داشت: با وجودی که استان کردستان در محاصره این بیماری قرار گرفته است، اما امسال یک‌ هزار و 838 بازدید در راستای تشدید مراقبت و پایش واحدهای‌صنعتی و روستایی، 4 هزار و 135 مورد نمونه‌برداری و 6 هزار و 430 مورد آزمایش از نمونه‌های مشکوک انجام شده است.

ورمقانی با تشریح اینکه برای تسریع در روند شناسایی بیماری و عدم ارسال نمونه‌ها به تهران، آزمایشگاه «PCR» اداره‌کل دامپزشکی استان راه‌اندازی شده است، گفت: سویه‌ای از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که به تازگی در کشور شناسایی شده است، سویه مشترک بین انسان و طیور است، لذا باید هرگونه تلفات غیر عادی طیور را در کوتاه ترین زمان به ادارات دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند.

وی در مورد تب برفکی و مقابله با این بیماری هم افزود: بر خلاف سایر استان‌ها، با پیگیری مسوولان تمام عملیات واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان انجام شده است و در این راستا در قالب40 اکیپ فعال شده در فاز نخست نیز بالغ بر 140 هزار دام سنگین و 800 هزار دام سبک در مقابل بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: 2 هزار و 700 مراجعه به واحد های دامداری روستایی انجام گرفته که تاکنون، کانونی از بیماری تب برفکی در استان مشاهده نشده است.

ورمقانی همچنین خاطر نشان کرد: فاز سوم این طرح از 12 بهمن همزمان با آغاز دهه فجر شروع شده است که قریب به 50 درصد پیشرفت داشته و دام‌های حساس همه واکسیناسیون شده‌اند و پیش‌بینی می کنیم یک‌میلیون راس دام سبک و 700 هزار راس دام سنگین در این مرحله مایه‌کوبی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز