خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان :

اجرای سیستم های نوین آبیاری راندمان مصرف آب کشاورزی را کاهش می دهد

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۵۱۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی راندمان مصرف آب را کاهش می دهد.

به گزارش ایلنا، خالد جعفری در ششمین جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی اظهار کرد: برای مبارزه با آفات بر اساس آخرین یافته‌های علمی از سمومی استفاده می‌شود که کمترین زمان ماندگاری را در زمین داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه استان کردستان در راستای مبارزه با آفات رتبه برتر کشور را دارد با تدابیری که اندیشیده شده و شناسایی مناطقی که احتمال طغیان آفات را دارد، از سم هایی که برای محیط زیست خطر آفرین نباشد استفاده خواهد شد.

جعفری گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تولید گندم نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تری خواهد داشت از این رو روند مبارزه باید اصولی و با آمادگی افزون تر نسبت به سال قبل انجام شود.

جعفری با اشاره به راهکارهای مدیریت آب در بخش کشاورزی گفت: تغییر شیوه کشت محصولات زراعی به طوری که بیشترین کارایی و بهره‌وری مصرف آب را داشته باشند مهم و ضروری است.

وی تاکید کرد: تغییر شیوه از کشت بذری به کشت نشایی یکی از روشهای مناسب صرفه جویی در مصرف آب است که حداقل دو تا سه نوبت تعداد آبیاری کمتر میشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: استفاده از ارقام زودرس بجای ارقام دیر رس که به آب کمتری نیاز دارند و به سرماهای دیرس برخورد نمی کنند و تغییر کشت بهاره به پاییزه برای ارقامی که مقاوم به سرما هستند در کاهش مصرف آب تاثیرگذار است.

جعفری ادامه داد: سوق دادن کشاورزی به سمت کشاورزی پایدار  با رعایت اصول علمی مراحل کاشت، داشت و برداشت و مبارزه با آفات به موقع و حفظ محیط زیست و آموزش کشاورزان علاوه بر تثبیت کشاورزی پایدار افزایش درآمد را نیز به همراه خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز