خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان عنوان کرد:

کردستان از نظر شمار بیکاران رتبه سوم کشور را دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۵۰۷

معاون‌آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: این استان با دارا بودن نرخ بیکاری 16 و سه دهم درصدی حدود 2 و هشت دهم درصد کل بیکاران‌کشور را در خود دارد که در مقایسه با بقیه استان های کشور از نظر شمار بیکاران، استان کردستان بعد از کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری رتبه سوم کشور را دارد.

به گزارش ایلنا، مسعود سالمی بوکانی روز یکشنبه در پنجمین جلسه شورای اداری استان در سنندج، افزود: بر اساس داده های سرشماری سال 95  سیمای بیکاری استان کردستان تهیه شده و نظر به اینکه این آمارها بر اساس خود اظهاری مردم گردآوری شده است می توان آن را معتبرترین آمار در مورد وضعیت بیکاری استان کردستان قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه جمعیت استان کردستان 1 میلیون و 603 هزار و 11 نفر است، گفت: از این جمعیت تقریبا 30 درصد آن یعنی 474 هزار نفر شاغل است.

سالمی بوکانی عنوان کرد: 6 درصد از جمعیت فعال استان  به تعداد 92 و  هزار و 483 نفر بیکار هستند و از جمعیت استان حدود 14 درصدشان جزو محصلین 10 سال به بالا ، 27 درصد خانه دار، 3 درصد آنها دارای درآمد بدون کار، 3 درصد زیر مجموعه سایر و حدود 17 درصد جمعیت خارج از شمول نیروی کار استان هستند.

وی ادامه داد: جمعیت 10 سال به بالا  در استان کردستان به دو گروه فعال و غیر فعال تقسیم می شوند و شمار جمعیت 10 سال به بالا در استان یک میلیون و 335 هزار و 72 نفر بوده که 83 و دو دهم درصد از جامعه را شامل می شود.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه از سال 90 تا 95 حدود 70 هزار نفر به جمعیت فعال استان اضافه شده است، گفت: در فاصله سال های 90 تا 95 حدود 70 هزار نفر به جمعیت فعال استان اضافه شده اما 54 هزار شغل ایجاد شده و هر چند دو برابر پنج ساله 85 تا 90 اشتغالزایی در استان صورت گرفته اما بدلیل بالا رفتن جمعیت فعال علی الخصوص در میان زنان، این میزان از اشتغال در جامعه محسوس نیست.

سالمی بوکانی جمعیت بیکار استان را 92 هزار نفر خواند و افزود: جمعیت فعال استان 566 هزار نفر و جمعیت بیکار استان کردستان 92 هزار نفر است و برآیند آن نرخ بیکاری 16 و سه دهم درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در شهرها 18 و شش دهم درصد اما در روستاها 11 و دو دهم درصد است، گفت: از 92 هزار نفر جمعیت بیکار استان حدود 21 درصد در روستاها و 79 درصد در شهر ها زندگی می کنند و نرخ بیکاری در جامعه شهری 18 و شش دهم درصد اما در جامعه روستایی 11 و دو دهم درصد است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه از نظر تعداد بیکاران، شمار مردان بیکار در استان بیشتر است و در واقع از کل جمعیت بیکار استان 74 درصد مرد و 26 درصد زنان هستند، اما نرخ بیکاری زنان در کردستان دو برابر نرخ بیکاری مردان است.

سالمی بوکانی با بیان اینکه بیشترین آمار بیکاری در کردستان جوانان تحصیل کرده 15تا 29 ساله هستند، افزود: بیشترین بیکاری در استان کردستان مربوط به جوانان 15 تا 29 سال است، بدان معنا که نرخ بیکاری در این محدوده سنی 31 و هفت دهم درصد  است و از تعداد کل 92 هزار نفر بیکاران استان کردستان بیش از 53 هزار نفر آنها یعنی 58 و پنج دهم درصد در این گروه سنی قرار می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز