خبرگزاری کار ایران

مدیرکل گمرکات کردستان خبر داد:

افزایش ۲۴ درصدی صادرات گمرکات استان کردستان طی ۹ ماهه امسال

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۰۳۵

مدیر کل گمرکات کردستان از افزایش ۲۴ درصدی صادرات گمرکات استان طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، بختیار رحمانی پور با بیان این مطلب افزود: در 9 ماهه سال جاری 969 هزار تن کالا به ارزش 729 میلیون و 126 هزار دلار از گمرکات  کردستان، باشماق و بازارچه مرزی سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است  که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از نظر وزنی رشد 9 درصدی و از نظر ارزشی رشد 24 درصد را شاهد بوده ایم

وی اظهار داشت: طی این مدت تشریفات  گمرکی 425 هزار تن کالای صادراتی به ارزش بیش از 297 میلیون دلار از گمرکات استان انجام گرفته که به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری  رشد 18 درصدی را داشته است.

وی افزود: در 9 ماهه سال جاری بازارچه سیرانبند با رشد 121 درصدی  ارزش دلاری سهم نخست میزان رشد  صادرات را در بین گمرکات استان کردستان به خود اختصاص داده است.

رحمانی پور در خصوص مسائل اخیر اقلیم کردستان گفت: با توجه به تحولات و حوادث اخیر در منطقه کردستان عراق و بسته شدن  دو مرز تمرچین پیرانشهر و پرویز خان کرمانشاه و با وجود برخی ناآرامی ها در داخل عراق نزدیک مرز باشماق مریوان در این مدت، نه تنها فعالیت بازرگانی و رفت و آمد کامیون های حامل بار در مرزهای این استان با شمال عراق  برقراراست، با وجود کمبود امکانات به دلیل  افزایش حجم مبادلات تجاری در مرزباشماق ، تشریفات گمرکی در این مرز به صورت 24 ساعته انجام می گیرد.

رحمانی پور از رشد 50 درصدی ترانزیت از تنها مرز ترانزیتی استان خبر داد و گفت: طی 9 ماهه اخیر یک میلیون و 668 هزار تن کالا به ارزش  بیش از 3 میلیارد و 395 هزار دلارترانزیت کالا ازمرز باشماق  انجام گرفته که نسبت به سال گذشه از نظر وزنی 58 درصد و از نظر دلاری 50 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در ادامه بیان داشت: در این مدت تشریفات واردات 46 هزار تن کالا به ارزش 52 میلیون و 240 هزار دلار از گمرکات استان انجام گرفته که رشد 130 درصدی را در این رویه گمرکی شاهد هستیم که این رشد مربوط به واردات ماشین آلات خط تولید،مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی بوده است.

رحمانی پور خاطر نشان کرد: پایانه مرزی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده ای را در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و اقلیم عراق ایفا می‌کند. از ابتدای سال جاری تاکنون 217 هزار و 695 مسافر ورودی و 225 هزار و 450 مسافرخروجی از مرز باشماق تردد کرده‌اند که رشد 8 درصدی مسافر ورودی و 10 درصدی خروجی را به نسبت سال گذشته داشته ایم.

مدیر کل گمرکات استان کردستان عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را  سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی ، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی عنوان کرد و افزود: بیشتر کالاهای فوق به کشور عراق صادر می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز