خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد:

بررسی علمی وضعیت خاک کشاورزی کردستان در دستور کار قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۰۳۱

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه خاک کشاورزی استان با توجه به قرارگیری آن در اراضی شیبدار، مستعد فرسایش است، گفت: بررسی وضعیت خاک استان بر مبنای علمی و تحقیقی نیازی ضروری است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، خالد جعفری امروز سه‌شنبه در همایش استانی روزجهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه خاک همچنان بستر تولید است، گفت: با پیشرفت علم و ارائه روش های نوین تولید در بسترهای غیرخاک، هنوز بهره مندی از این شیوه در دنیا به یک درصد هم نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه سرعت تشکیل خاک بسیار طولانی و منبعی تجدید ناپذیر است، عنوان کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده یک سوم خاک حاصلخیز در دنیا از بین رفته است.

وی اظهارداشت: بر این اساس روزی بنام روزجهانی خاک معرفی شده تا عموم مردم بویژه بهره برداران در مسیر بهره برداری صحیح گام بردارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: وضعیت خاک در ایران از استاندارهای جهانی کمتر و پتانسیل تولید در کشورمان بسیار پایین است.

جعفری با اشاره به اینکه وضعیت خاک کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی آن متفاوت از کشورمان است، اظهارداشت: میزان اراضی کشاورزی استان بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار است که از این میزان 13 درصد آن آبی و مابقی دیم است.

وی اضافه کرد: وضعیت خاک استان با توجه به قرارگیری اراضی در شیب ، مستعد فرسایش است و اگر بهره برداری ناصحیح هم از آن شود بیشتر تخریب خواهد شد.

وی فرسایش و نحوه کشت و کار غیر اصولی و استفاده غیر علمی از کود و سموم را از مخاطرات پیش روی خاک خواند و اظهارداشت: باتوجه به شرایط کنونی بررسی وضعیت خاک کمتر بر مبنای علمی و تحقیقی و بیشتر به صورت ظاهری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: این سازمان در راستای تولید محصول سالم خود را متعهد به حفظ این برکت الهی می داند و در این راستا هم اقداماتی انجام داده و می دهد.

 جعفری بیان کرد: معتقد به استفاده از علم و تکنولوژی روز در راستای عمل به رسالت سازمانی خود هستیم.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی با اجرای پروژه های مختلف هم چون ایجاد بانکت سعی در کاهش فرسایش خاک دارد.

وی ادامه داد: معاونت تولیدات گیاهی طرح کشاوری حفاظتی مبتنی بر استفاده بهنیه خاک و کمترین میزان تخریب را دنبال می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز