خبرگزاری کار ایران

فرماندار شهرستان بانه:

100 هزار تن کالا از بازارچه رسمی سیرانبند بانه به عراق صادر شده است

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۹۵۵

فرماندار شهرستان بانه گفت: در 8 ماهه سال جاری بالغ بر 100 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیون و 566 هزار دلار، از بازارچه رسمی سیرانبند بانه به کشور عراق صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 94 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، محمد فلاحی با بیان این مطلب افزود: اعمال بسته‌های حمایتی از صادرات توسط دولت، پیاده‌سازی و راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی در بازارچه سیرانبند و همچنین تکمیل و اتصال درب ورود و خروج بازارچه به سامانه جامع را از جمله عوامل مؤثر در زمینه افزایش صادرات در سال جاری است.

وی همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی اداره استاندارد در شهرستان بانه، از استقرار تمام وقت یکی از کارشناسان فرمانداری با هماهنگی و مجوز اداره کل استاندارد استان جهت تسهیل در صادرات از طریق بازارچه خبر داد.

فلاحی، سیمان، سنگ آهک، کفش و شیشه را بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته برشمرد و افزود: امسال صادرات کفش و شیشه همچنان ادامه دارد اما محصولات کشاورزی، پوکه ساختمانی، محصولات پلاستیکی و ایزوگام، جایگزین سیمان و سنگ آهن شده است.

سعید سنجابی رئیس اداره گمرک شهرستان بانه هم استقرار سامانه گمرکی را از این نظر که امکان تکمیل اظهارنامه گمرکی به شیوه الکترونیکی، حذف اسناد کاغذی، کاهش زمان ترخیص کالا و کاهش هزینه های ترخیص را ممکن ساخته، در زمینه رشد قابل توجه صادرات بازارچه بسیار مهم توصیف کرد.

وی در عین حال به برخی چالش ها و کمبودهای موجود نیز اشاره کرد و از جمله اختلاف ساعت رسمی و کاری در دو سوی مرز به ویژه در نیمه اول سال که موجب اتلاف هر روز 1 و نیم ساعت وقت مفید بازارچه می شود، و همچنین نبود مرجع یا رابط قانونی در آنسوی مرز و در مجاورت بازارچه به منظور ایجاد هماهنگی های معمول و روزمره، رفع اختلاف و مشکلات مقطعی بین رانندگان و خودروهای عراقی با بازارچه را از مهمترین موانع موجود عنوان کرد.

رئیس اداره گمرک شهرستان بانه همچنین ضرورت طراحی زیرساخت ها برای حجم بیشتری از صادرات را یادآور شد و گفت: این زیرساخت ها باید به گونه ای طراحی شود و افزایش یابد که در صورت صدور مجوزهای جدید و رویه های گمرکی نوین، غافلگیر نشویم و امکان توسعه صادرات را به منظور ایجاد اشتغال بیشتر و پویایی سریع اقتصاد منطقه از دست ندهیم.

سعید سنجابی در ادامه برخی ظرفیت های مهم و راهکارهای لازم برای افزایش و توسعه صادرات از بازارچه رسمی سیرانبند را یادآور شد و افزود: با بهبود و تکمیل زیرساخت ها، ایجاد انبار و ساختمان اداری، و استقرار سازمان های همجوار و سازمان دهنده صادرات، می توان رویه های گمرکی دیگری را نیز از جمله ترانزیت، تردد مسافری، خروج موقت و ... در بازارچه ایجاد کرد که به نوبه خود سهم قابل توجهی در افزایش اشتغال و توسعه بیشتر این بازارچه رسمی غرب کشور دارد.

گفتنی است، بازارچه رسمی سیرانبند بانه از سال 1373 و همزمان با بازارچه رسمی باشماق مریوان کار خود را در زمینه صادرات و واردات کالا آغاز نمود و با رفتن به سمت صادرات کالا و استقرار سامانه گمرکی و توسعه زیرساخت ها، در دو سال اخیر فصل نوینی از رونق اقتصادی و تسهیل در تجارت بازرگانان بانه ای با شمال عراق گشوده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز