خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان مطرح کرد:

والدین باید نسبت به حقوق کودکان آگاه باشند

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۲۳۴

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان گفت: آگاهی والدین نسبت به حقوق کودکان، جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون می دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیلا آژیر امروز در جلسه ایی که با محوریت حوزه حقوق کودکان در استانداری تشکیل شد، افزود: کشور ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک ژنو است و هر سال گزارشات خود را به سازمان ملل ارائه می دهد.

وی حوزه حقوق کودک را گسترده توصیف کرد و گفت: در کشور و بویژه استان کردستان هنوز دو مسئله حساس در جامعه وجود دارد که آسیب های اجتماعی را افزون کرده است.

آژیر اظهار داشت: کودکان دختر در شهرهای مرزی و روستا های کردستان در معرض ترک تحصیل هستند و این به باور اشتباه فرهنگی غالب در خانواده ها بر می‌گردد که فرزند دختر نیازی به تحصیل ندارد.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان ازدواج پایین دختران و پسران استان را دیگر معضل برشمرد و ابراز داشت: طبق تعریف کنوانسیون حقوق کودک ژنو فرد زیر 18 سال کودک محسوب می شود ولی در کشور ما این مهم مغفول مانده چراکه کودک 13 سال می تواند با اجازه ولی ازدواج کند.

آژیر عنوان کرد: اینکه در ازدواج فقط سن بلوغ جسمی را در نظر می گیریم نه بلوغ اجتماعی را قطعا آسیب هایی متوجه فرد و جامعه خواهد کرد لذا می طلبد سازمان های مردم نهاد جهت آموزش به این موضوع وارد شوند.

وی با بیان اینکه کودکان حق برخورداری از شرایط مناسب اجتماعی و حقوقی دارند گفت: با وجود کودک آزاری هایی که در کشور رخ داده خوشبختانه در کردستان نمود نداشته اما این به معنی چشم پوشی از خطرات احتمالی نیست و در این مورد هم ورود تشکل های مدنی برای آموزش و آگاهی کودکان و والدین ضروری است.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان شناسایی جامعه هدف را برای آگاهی بخشی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید والدین را از حقوق کودکان آشنا و به کودکان نیز آموزش لازم جهت حفاظت از حریم خصوصی داده شود.

آژیر خاطرنشان کرد: چنانچه در مقوله آموزش غفلت داشته باشیم زمینه را برای سوء استفاده افراد متخلف فراهم می کنیم و در این راستا ورود افراد تاثیرگذار در جامعه جهت کاهش و رفع این مشکل می تواند موثر واقع شود.

وی نقش امامان جمعه، صدا و سیما و تشکلهای مدنی را برای شناساندن حقوق کودکان و آموزش آنها برای کسب مهارت در مقابله با استرس و فشار ها را مهم برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز