خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد:

۲۵۶ کارشناس مبارزه با سن غلات در زمان داشت گندم از مزارع مراقبت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۱۲۷

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: تعداد ۲۵۶ نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در طول فصل داشت گندم ، وظیفه بازدید و مراقبت از مزارع ، تعیین ضرورت یا عدم نیاز به سمپاشی و اطلاع‌رسانی زمان مناسب کنترل آفت را برعهده دارند .

به گزارش ایلنا، محمد غفوری با تاکید بر اینکه آفت سن غلات یک آفت بسیار خطرناک برای محصول گندم بوده که در صورت عدم کنترل بموقع ، موجب کاهش کیفیت آرد و نان حاصله از آن می گردد اظهار داشت: افت عملکرد مزارع نیزاز دیگر عوامل بروز سن غلات است که تاثیر مهمی در کاهش تولید خواهد داشت.

وی افزود: در سال گذشته ۲۱۳۰۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو استان به منظور کنترل آفت سن سمپاشی گردید و پیش بینی میگردد امسال نیز حدود دویست هزار هکتار عملیات سمپاشی داشته باشیم .

غفوری گفت: تعداد ۲۵۶ نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در طول فصل داشت گندم ، وظیفه بازدید و مراقبت از مزارع ، تعیین ضرورت یا عدم نیاز به سمپاشی و اطلاع رسانی زمان مناسب کنترل آفت را بر عهده دارند .

وی خاطرنشان کرد: کنترل آفت سن گندم در مرحله ریزش از مراتع به مزارع ( سن مادر ) نتیجه مطلوبتری را به دنبال خواهد داشت و کشاورزان  بهتر است در صورت اعلام کارشناسان ، در این مرحله اقدام به سمپاشی نمایند .

وی تاکیدکرد: رعایت تناوب در مصرف سموم برای جلوگیری از ایجاد مقاومت و در نتیجه کاهش کارایی سم از اهمیت زیادی برخوردار است که در این رابطه سموم جدیدی برای کنترل آفت سن توصیه و معرفی شده است و ضرورت دارد کشاورزان ، هر سال از یک سم متفاوت برای سمپاشی مزارع استفاده کنند .

مدیر حفظ نباتات یادآورشد: سال قبل حدود ۱۱۹ هزار هکتار از مزارع گندم برای کنترل علف‌های هرز سمپاشی شد.

غفوری با اعلام اینکه، علفهای هرز هر چقدر زودتر از بین بروند سهم آب و کود بیشتری برای محصول باقی مانده و در نتیجه عملکرد مزارع افزایش خواهد یافت اظهار داشت: اعتبارات مورد نیاز برای کنترل آفات عمومی مزارع و باغات (موش‌ها و ملخ‌های صحرایی) فراهم شده است .

وی افزود: بررسی امکان استفاده از پهبادها برای پایش دقیق آفات و بیماری‌ها در مزارع و باغات و همچنین کانون کوبی و سمپاشی سریع نقاط آلوده در دستور کار مدیریت حفظ نباتات کردستان قرار خواهد گرفت .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز