خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان خبرداد:

توزیع ۱۵۰ هزار اصله نهال همیشه سبز در کردستان

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۶۹۸

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: طی این هفته 150 هزار اصله نهال همیشه سبز برای ترویج فرهنگ درختکاری در استان توزیع می‌شود که متقاضیان برای دریافت آن باید به اداره منابع طبیعی شهرستان‌های خود مراجعه کنند.

به گزارش ایلنا، پیمان باباپیری توزیع 150 هزار اصله درخت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه هر ساله این میزان اصله نهال در استان توزیع می‌شود و متاسفانه به دلیل پیگیری نکردن آبیاری و رسیدگی به آنها خشک خواهند شد.

وی تصریح کرد: از شهروندان تقاضا داریم در صورت کاشت نهال اقدامات لازم را پس از کاشت درخت انجام دهند تا شاهد سرسبزی بیشتری در استان کردستان باشیم.

باباپیری به جنگل‌کاری در استان اشاره و خاطر نشان کرد: از سال ۵۲ که منابع طبیعی مسئول جنگل‌کاری در کشور بوده مناطق زیادی از جمله، دوشان‌ سرنجیانه، پارک آبیدر، اسلام آباد و پارک کودک را جنگل‌کاری کرده و این روند نیز همچنان ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان تصریح کرد: تاکنون 2 هزار و 100 هکتار جنگل‌کاری در استان انجام گرفته و برنامه‌های ویژه‌ایی برای افزایش این میزان در دست اجرا است. 

وی گفت: بخش بزرگی از این طرح به مساحت 800 هکتار در منطقه تودارملا بوده و مابقی در شهرستان‌های جنگلی استان از جمله بانه، مریوان، سروآباد، سقز و کامیاران اجرا شده است.

وی با اشاره به نوع درختان و متناسب با آب و هوا و همچنین قوانین جنگلی،  اظهار داشت:  در این طرح از گونه‌های 2 منظوره شامل سماق، به و گلابی جنگلی، زرشک و بادام تلخ استفاده شده است.

باباپیری متذکر شد:  در دنیا منابع طبیعی ماده خام برای انجام امور است و گاهی این منابع تجدید  ناپذیر هستند و باید با اجرای برنامه‌های مدیریتی از هدر رفت آن‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: با توجه به منابع غنی استان، این منابع موجب شده تا هجمه‌های بسیاری به منابع استان وارد شود.

وی افزود: بر اساس استانداردهای روز دنیا، هر یک هکتار جنگل موجب جذب و ذخیره ۶۴ تن گرد و غبار و همچنین بارور شدن ابرها خواهد شد.

به گفته باباپیری، اگر به منابع طبیعی مهم استان توجه نشود، کردستان نیز به سرنوشت خوزستان دچار خواهد شد و برای جبران آن نیاز به هزینه‌های بی‌شمار است.

وی گفت: برای جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها‌و مراتع استان، در آینده نزدیک یگان حفاظت به یک وسیله ویژه به نام «دمنده کوله‌ای» مجهز می‌شود که هر دستگاه می‌تواند به اندازه 100 نفر در موقع آتش سوزی موثر باشد.

باباپیری در ادامه عنوان کرد: با همکاری واحد صنایع تولیدات کشاورزی وسیله‌ایی عصا مانند برای کو‌ه‌نوردان طراحی شده که مخصوص کاشت بذر درختان و گیاهان در عمق‌های مناسب بدون نیاز به کندن چاله است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان اضافه کرد: این وسیله دارای مخزن بذر بوده و می‌تواند برای کاشت بذر گیاهان خوراکی و دارویی در مراتع و مناطق جنگلی بسیار مفید باشد و موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به نزدیک شدن بهار و غنیمت شمردن سودجویان برای تخریب منابع طبیعی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب و مداخله در منابع طبیعی می‌توانند با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز