خبرگزاری کار ایران

برگزاری جلسه شورای مشاوران استاندار کردستان

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۰۶

شورای مشاوران استاندار کردستان در خود به بررسی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تسریع در ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان پرداختند و راهکارها و موانع پیش روی توسعه کردستان را تحلیل کردند.

جلسه شورای مشاوران استاندار کردستان شامگاه سه شنبه در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان با دستور کار جمع‌ بندی راهکارهای رفع مشکلات احتمالی پیش روی ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در شهرستانهای بانه و مریوان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه رییس شورای مشاوران استاندار کردستان گفت: ایجاد و راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری صنعتی بیش از هر چیز مستلزم توسعه زیرساخت‌ها و امورات زیربنایی است.

بایزید مردوخی افزود: جاده اصلی سنندج – باشماق که روزانه حدود ۷۰۰ کامیون و تریلر در آن تردد دارند کماکان همان جاده ۵۰ سال پیش است که باید توسط مقامات استان بعنوان یکی از موارد اصلی و اساسی مورد توجه باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه مطالعات لازم برای ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان آغاز شده، اشاره کرد: خوشبختانه عملیات محوطه سازی در مرز باشماق در حال انجام است.

مردوخی تاکید کرد: توسعه جاده‌های دسترسی به بانه و مریوان سبب توسعه شهرهایی همچون سروآباد و سقز می‌شود که پتانسیلهای توریستی و گردشگری بالایی دارند و توسعه و اشتغال پایدار را بدنبال دارد.

وی با تایید اقدامات و برنامه‌های استاندار کردستان و معاون نیروی انسانی وی در جهت ترویج تفکر توسعه و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای استان، تاکید کرد: بانکها می توانند با تاسیس هلدینگ و کنسرسیوم‌های توانمند در توسعه زیرساخت‌های کردستان سرمایه گذاری کنند و از طریق اخذ عوارض در این زیرساخت‌ها برای خود درآمد ایجاد کنند.

مردوخی بر اصلاح نظام تدبیر در استان کردستان تاکید و اظهار داشت: اگر تصور کنیم نظام تدبیر اقتصادی و برنامه ریزی استان بدون ایراد است به اشتباه رفته‌ایم، بنابراین اگر فرد یا افرادی توانایی انجام کار مفید برای مردم و استان را ندارند به آنها بی توجه نباشیم تا مصالح ملی مردم دستخوش ندانم کاری نشود.

مدیر کل حوزه و دیگر مشاور استاندار کردستان نیز در ادامه گفت: ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان از دستاوردهای برحق دولت تدبیر و امید در کردستان است.

عبدالرضا میقانی با انتقاد از برخوردهای سلیقه ای با موضوعات سرمایه‌ای و اقتصادی در کردستان، سال‌های گذشته را دوران بی توجهی به اقتصاد کردستان نام نهاد.

وی خاطر نشان کرد: کردستان باید در کنار تولید پول و سرمایه به واسطه پتانسیل‌های غنی و ارزشمند خود، در توسعه منطقه‌ای نقش ایفا کند و این جز با اراده و عزم جدی مدیران میسر نخواهد بود.

میقانی همچنین با انتقاد از مدیرانی که در روند مدیریت خود در سال‌های گذشته دچار روزمرگی و تکرار شده اند اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی در بانه و مریوان از دستاوردهای برحق دولت تدبیر و امید برای کردستان است و باید روند سرمایه گذاری‌ها و توسعه زیرساخت‌ها در این دو شهرستان از سوی یک تیم توانمند تهسیل و تسریع گردد.

مدیر کل حوزه استاندار کردستان همچنین از تهیه نقشه‌های توسعه این مناطق در تیپ‌های مختلف و ارسال آن به شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور خبر داد و افزود: این نقشه‌ها در انتظار تایید و تصویب شورا و هیات دولت است.

وی همچنین حوزه برنامه‌ریزی و اقتصادی استانداری کردستان را مسئول پیگیری ویژه این موضوع و تسهیل و تسریع امور نام برد و اظهار داشت: بدین دلیل که استاندار محترم از مردم خواسته است که توسعه استان را مطالبه اصلی خود قرار دهند، بنابراین اهمال و سستی در این پیگیری‌ها موجب رنجش و گلایه مندی مردم از مسئولین استانی خواهد شد.

در ادامه مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل و مشاور استاندار کردستان تاکید کرد: بحثمربوط به ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی در شهرهای بانه و مریوان به مطالبه جدی مردم کردستان بدل شده است.

کوهسار دادور افزود: دکتر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور جناب آقای حسین فیروزی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان را بعنوان رییس شورای توسعه استان منصوب نموده است و مدیران می بایست در برنامه‌های توسعه استان به این مساله توجه داشته باشند.

در ادامه جلسه شورای مشاوران استاندار، مشاور سرمایه گذاری استاندار کردستان از اهمال و کاستی‌های صورت گرفته در برخورد با سرمایه گذاران در گذشته انتقاد و تصریح کرد: اخیراً از سوی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان لکه ای به مساحت ۱۱۰ هکتار در شهرستان بانه برای واگذاری به شرکت شهرک‌های صنعتی مصوب شده است.

رامین اسدی همچنین از شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در اقلیم کردستان خبر داد و گفت: در این اقلیم نیروی کار متخصص بسیار کم است و این موضوع پتانسیل مناسبی برای جذب سرمایه های اقلیم در کردستان ایران می باشد.

وی همچنین بدبینی و بدگمانی ساکنان اقلیم کردستان به کشور ترکیه را از دیگر عوامل فرار سرمایه های اقلیم بسوی ایران عنوان کرد و افزود: استان کردستان باید برای جذب این سرمایه ها و توسعه تولید و صادرات ابتکار عمل را در این شرایط بدست بگیرد.

در این جلسه همچنین مشاور استاندار کردستان، از پیگیری مصوبات جلسات شورای مشاوران استاندار کردستان برای اجرا خبرداد و خاطر نشان کرد: استاندار محترم کردستان به مصوبات شورای مشاوران را رصد و دنبال می کنند.

عباس احمدی از پیشنهاد واگذاری پروژه مطالعاتی مناطق آزاد تجاری، صنعتی در بانه و مریوان به یک شرکت مشاور توانمند که سابقه کار مشابه داشته باشند، خبر داد و افزود: تعیین یک تیم برنامه ریزی و یک تیم اجرایی جدی از نخبگان بخش خصوصی و دولتی و دانشگاهی برای پیگیری امورات مناطق آزاد به استاندار محترم کردستان پیشنهاد می گردد.

در پایان جلسه شورای مشاوران استاندار کردستان، فریبا رضایی مشاور محیط زیست استاندار کردستان طرحی ارائه کرد که بر اساس آن احداثپارک انرژی‌های نو یا انرژی‌های تجدید پذیر در کردستان به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری به سرمایه گذاران معرفی شود.

این شورا مصوب کردند که با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر سنندج و معضل دفن بهداشتی زباله احداثنیروگاه تامین انرژی به روش زیست توده در اسرع وقت به فرصت‌های سرمایه گذاری استان اضافه گردد.

لازم به ذکر است: حسین فیروزی به ریاست شورای توسعه استان کردستان منصوب شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز