خبرگزاری کار ایران

آغاز طرح تزریق واکسن پنج گانه در کردستان

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۲۲۷

برنامه تزریق واکسن پنج گانه(پنتاوالان) همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در آیین آغاز این طرح در درمانگاه ابن سینا سنندج گفت: واکسن پنتاوالان کودکان را در برابر بیماری های خطرناک مانند کزاز، سیاه سرفه، دیفتری، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ ب ایمن می کند.

به گزارش ایلنا، طیب قدیمی با اشاره به اینکه واکسن پنتاوالان از ایمنی زایی بسیار موثری برخوردار است افزود: این واکسن در سه نوبت ۲،۴ و ۶ ماهگی به کودکان تزریق می شود.

به گفته وی در سال های گذشته نوزادان بطور جداگانه واکسن سه گانه دیفتری، سیاه سرفه و کزاز و واکسن هپاتیت ب را دریافت می کردند، اما اکنون واکسن پنتاوالان جایگزین این واکسن ها شده است.

وی افزایش ایمنی بدن کودک در مقابل ۵ بیماری مهلک، کاهش مراجعه به مراکز واکسیناسیون و بی نیاز شدن کودک از تزریق های متعدد را از مزیت های این واکسن بیان کرد.

قدیمی برنامه واکسیناسیون پنج گانه نوزادان را یکی از گام های مهم در راستای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت عنوان کرد.

به گفته وی اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال جاری سبب کاهش هزینه بیماران بستری در مراکز دولتی و کاهش پرداختی ها از جیب مردم شده است.

قدیمی اجرای طرح تحول نظام سلامت را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: این طرح سبب آرامش روانی بیماران و همراهان آنها شده است.

وی نهادینه شدن فرهنگ سلامت در جامعه را ضروری دانست و بر جایگزین کردن نگرش سلامت محور بجای نگرش درمان محور تاکید کرد.

قدیمی مشارکت مردم در طرح نظام سلامت را از دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت دانست و افزود: اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش های درمان و بهداشت باید همه جنبه های سلامت روانی، جسمی و اجتماعی را پوشش دهد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این آیین گفت: تزریق واکسن پنجگانه(پنتاوالان) از ابتلای کودک به بیماری های مننژیت، پنومونی و عفونت ریه پیشگیری می کند.

محمد کریمی، واکسیناسیون را یکی از راه های موثر در پیشگیری از بیماری های مهلک دانست و گفت: واکسیناسیون کودکان در قرن اخیر موفقیت آمیز بوده است.

وی با اشاره به عنایت ویژه وزارت بهداشت و درمان به توزیع این واکسن در کشور گفت: همه کودکانی که به سن دو ماهگی رسیده باشند مشمول تزریق عضلانی و رایگان این واکسن قرار می گیرند.

لازم به توضیح است: میزان پوشش واکسیناسیون اطفال کشور در سال ۶۳ حدود ۳۵ درصد بود که هم اکنون این رقم به ۹۵ درصد رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز