خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها:

دولت و مجلس هنوز شورا‌ها را درک نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۸۴۱

ماده ۱۰۰ قانون اساسی به صراحت نظارت بر مسائل مربوط به بهداشت، آموزش و پرورش، مسائل رفاهی، عمومی، تعاونی و نظارت بر همه امور مدیریت‌های شهری را برعهده شورا گذاشته است.

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: برای ارتقا جایگاه شورا‌ها، تلاش‌های زیادی انجام شده است اما نه دولت و نه مجلس هنوز شورا را درک نکرده‌اند و درک واقعی از شورا وجود ندارد.

به گزارش ایلنا از کردستان، مهدی چمران در نشست هم اندیشی با شورای استان کردستان و شورای شهر سنندج افزود: شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری کشور هستند و بار بزرگی از دوش دولت‌ها برداشته‌اند.

وی اظهار کرد: دولت‌ها نه تنها قدر نمی‌دانند بلکه در برخی از موارد نیز همکاری لازم را ندارند و گاهی شورا را رقیب خود می‌دانند که این موضوع اصلا درست و شایسته نیست.

به گفته وی مدیریت شهری و شهرداری‌ها بدون وابستگی به پول نفت، کارهای عمرانی و شهری را به خوبی انجام می‌دهند و حتی بهتر از زمانی که پول نفت را به شهرداری‌ها می‌دادند شهر را اداره می‌کنند.

چمران با بیان اینکه ما شورای شهرداری نیستیم بلکه شورای شهر هستیم و قانون هم این را گفته است گفت: ماده ۱۰۰ قانون اساسی به صراحت نظارت بر مسائل مربوط به بهداشت، آموزش و پرورش، مسائل رفاهی، عمومی، تعاونی و نظارت بر همه امور مدیریت‌های شهری را برعهده شورا گذاشته است.

رییس شورای عالی استانها، با اشاره به اینکه هزار و ۲۰۰ شهر در سطح کشور داریم که وزارت کشور نه شهردار آن را تعیین می‌کند نه بودجه‌ای اختصاص می‌دهد اظهار کرد: شورا‌ها بدون هیچ حمایتی کار خود را انجام داده و خودشان را اداره می‌کنند.

چمران تاکید کرد: فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید همکاری لازم را با شورا‌ها داشته و تجهیزات و امکانات را در اختیار آنان قرار دهند و این مساله باید در کل استان‌ها و شهرهای کشور به یک میزان اجرا شود.

رییس شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به طرح لایحه نحوه انتخاب شهرداران گفت: این طرح به سرعت وارد مجلس شد و یک فوریت ان تصویب شد و پس از آن با تلاش فراوانی که همه اعضای شورا‌ها در کل کشور انجام دادند این مساله که شهردار توسط هیات حل اختلاف انتخاب شود از متن طرح نمایندگان حذف شد.

به گفته وی این بند از طرح خلاف قانون بود و نه تنها در مجلس تصویب نمی‌شد و در صورت تصویب، در شورای نگهبان بدون شک رد می‌شد.

وی گفت: ۱۱۷ هزار عضو شورا در کشور وجود دارند که باید با نظام و سیستم تعریف شده‌ای این اعضا به هم نزدیک شوند و شورا‌ها به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردمی با هم هماهنگ بوده و به آنچه که در قانون اساسی و فرمان امام خمینی(ره) آمده است جامعه عمل بپوشانند.

چمران اظهار کرد: شورا‌ها به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردمی باید خوب کار کرده و جایگاه خود را حفظ و آنگونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مردم پیدا کنند.

رییس شورای شهر تهران افزود: هم اکنون طرحی را در نظر داریم به مجلس ارائه دهیم که بر اساس آن شورا‌ها بتوانند از مدیران سوال کرده، تذکر دهند و حتی وزرا را استیضاح کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز